Twinkle | Digital Commerce

‘Modeketens slecht vertegenwoordigd op mobiel’

2017-05-27
180101
  • 1:02

Een ruime meerderheid van de modeketens in het Nederlandse straatbeeld beschikt nog niet over een geoptimaliseerde mobiele website. IPhone-applicaties zijn iets gangbaarder, Android-applicaties en apps voor de iPad zijn nog minder in zwang.
 
Dat blijkt uit een inventarisatie van Richard Otto, oprichter van Mobile Marketing Nederland. Hij nam de mobiele aanwezigheid van vijftig modeketens onder de loep, waarvan de meeste ook Nederlandse eigenaren hebben.

H&M, Zara en Mango
Otto telde 10 ketens met een geoptimaliseerde mobiele site, 12 ketens met een iPhone-app, 5 ketens met een Android-app en 7 met een iPad-applicatie. Alleen het Zweedse H&M en de Spaanse ketens Mango en Zara zijn aanwezig in alle genoemde kanalen. Alle ketens die beschikken over een Android-app, hebben ook een iPhone-app. Verder valt op dat de schoenketens Dolcis en Scapino alleen een applicatie voor de iPad hebben. Het gaat om de recent gelanceerde app Voetjes Meten.

Mobiel verkeer
Op basis van zijn inventarisatie stelt Otto dat Nederlandse fashion retailers slecht vertegenwoordigd zijn op mobiel. In een infographic wijst hij erop dat veel ketens al meer dan 10 procent van hun internetverkeer te danken hebben aan mobiele bezoekers.