Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn gaat bezorgen in nieuwe gebieden

2017-05-27
180101
  • 1:44

Albert Heijn opent in september een derde Home Shop Center voor de fulfilment van online bestellingen. Behalve in De Meern en Rotterdam komt er webwinkelvoorraad te liggen in Almere. Van daaruit wil Albert Heijn ook consumenten in nieuwe regio’s gaan bedienen.

Albert Heijn zoekt momenteel personeel voor zijn nieuwe e-fulfilment locatie in Almere. Uit de vacature: ‘In ieder Home Shop Center werken ongeveer 260 magazijnmedewerkers en 350 bezorgers. Binnenkort opent Albert een derde Home Shop Center in Almere. Daarnaast heeft Albert vier transportlocaties (HUB’s): in Zaandam, Tilburg, Amsterdam en Nijmegen, vanwaar de boodschappen rechtstreeks naar de klant worden bezorgd.’

Nieuwe klantgroepen
Albert Heijn bezorgt momenteel in potentie bij ruim 7 miljoen huishoudens, voornamelijk in de Randstad en in delen van Noord-Brabant en Gelderland. Dagna Hoogkamer bevestigt namens Albert Heijn aan Twinkle dat vanuit Almere nieuwe groepen klanten zullen worden beleverd. ‘Ik kan nu nog niet precies zeggen om welke gebieden het gaat, maar je kunt je er een voorstelling van maken. Door de extra capaciteit en de herverdeling van bestaande capacitieit zijn we bovendien in staat om huidige webwinkelklanten ruimere keus in tijdvakken te bieden. Of de tijdvakken ook kleiner zullen worden kan ik nu niet zeggen.’

Tien jaar weinig beweging
Voor de online orderverwerking van Albert Heijn en zusterketens Etos en Gall & Gall werkt Ahold al bijna tien jaar met de twee bestaande HBC’s in Rotterdam en De Meern. ‘Het is opvallend dat er ineens weer wat gebeurt’, vindt Nando van Essen, logistiek consultant bij E-sharp en Twinkle-blogger. ‘Deze stap volgt op het nieuws dat Albert Heijn gaat inzetten op afhaalpunten, wat ook invloed zal hebben op de supply chain (zie afbeelding, red.).’

Afhaalpunten
Woordvoerster Hoogkamer bevestigt eerdere berichten dat de opening van Albert Heijn’s eerste afhaalpunten voor komend najaar op de rol staat. Waar ze precies zullen komen kan ze nog niet zeggen. Moederconcern Ahold, de nummer 3 in de Twinkle100, wil zijn e-commerce omzet in vijf jaar tijd verdrievoudigden. Eerder dit jaar nam Ahold de nummer 2 uit de Twinkle100 Bol.com over.