Twinkle | Digital Commerce

Online omzetaandeel Nederlandse bedrijven blijft achter

2017-11-11
180101
  • 1:07

Relatief veel Nederlandse bedrijven en consumenten kopen en verkopen online. Opvallend echter: het omzetaandeel dat Nederlandse ondernemingen uit e-commerce halen blijft achter bij het Europees gemiddelde.


Dat blijkt ondubbelzinnig uit een virtueel scorebord van de Europese Commissie, waarmee vorderingen aan de Digitale Agenda van Neelie Kroes zichtbaar worden gemaakt.

Hieronder ziet u dat Nederland op de e-commerce criteria beter scoort dan het gemiddelde van de 27 lidstaten. Alleen op het vlak van het online omzetaandeel doet ons land het minder goed:



Uit onderstaande afbeelding wordt duidelijk dat Tsjechische bedrijven relatief de meeste omzet halen uit e-commerce (b2c), te onderscheiden van e-business (b2b - geen turnover cijfers bekend):



In onderstaande afbeelding wordt het percentage online kopers in lidstaten afgezet tegen de relatieve e-commerce omzet van ondernemingen. Te zien is dat Nederlandse bedrijven ongeveer dezelfde omzet halen uit e-commerce als bedrijven in Spanje, Portugal, Polen en Litouwen, hoewel in ons land veel meer consumenten online kopen:



Digitale Agenda
Binnenkort leest u meer op deze site over de vorderingen aan de Digitale Agenda van Neelie Kroes. Hieronder ziet u een videoboodschap die de eurocommissaris maakte voor de Global E-commerce Summit, eerder deze maand in Barcelona: