Twinkle | Digital Commerce

Hier met die klant!

2017-05-26
180101

Het zijn en blijven barre tijden en we strijden en masse om de gunst van de klant. Nou ja, de gunst? Nee, we strijden vooral om zijn zuurverdiende centjes.



Het is helemaal ‘done' om omzet naar je toe te kopen. Als het moet, zelfs met grof geweld. We willen die klant zo graag binnenhalen, dat we ons blauw betalen aan lachende derden als AdWords en affiliates. Toch is in de praktijk al gebleken dat het niet echt baat om er meer online marketingpower tegen aan te gooien. Jaha, zeker krijg je meer bezoek. Maar kopen, ho maar. En wie is er uiteindelijk de dupe? De ondernemer en vervolgens de klant.

Stel eens in een dolle bui aan de online marketeer voor om het Google AdWords-budget eens voor een tijdje te halveren en het op eigen kracht te proberen. Dan ineens ontdek je dat een AdWords-verslaafde er nog veel erger aan toe is dan een gemiddelde crystal meth-junk. Zijn mond valt open, ogen worden zo groot als schoteltjes, de paniek slaat toe en vervolgens vraagt hij of je gek geworden bent?!

Toch ben ik ervan overtuigd dat 80 procent van de online retailers te veel geld uitgeeft aan online marketing; ik schat al gauw een derde te veel. Dus halveren is misschien overdreven, maar denk je nou echt dat je omzet met een derde daalt als je het online marketingbudget met een derde terugschroeft? Daarnaast, door de zoektocht naar omzet, drijven we met z’n allen de prijs van zoekwoorden behoorlijk op en betalen we ons blauw. Steek een derde van het budget in je zak als winst om te blijven bestaan of wees eens creatief en bedenk wat anders.

De golfbeweging van economische voorspoed en tegenslag is natuurlijk niet nieuw. Wat elke keer weer opvalt is dat in goede tijden de omzet blijkbaar zo makkelijk binnenkomt, dat het serviceniveau daalt naarmate de omzet stijgt en andersom het serviceniveau (gestaag) stijgt, naarmate het moeilijker wordt de beoogde omzet binnen te harken.

Dus. Het gaat niet lang duren voor iedereen weer door krijgt dat ‘service’ het sleutelwoord is. Daarom waarschuw ik jullie maar vast. Stop met het sponsoren van Google en investeer een derde van je online budget in je (bestaande) klant. Want die gaat jou vandaag of morgen afrekenen op je service!

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 6-2012.