Twinkle | Digital Commerce

Evans & Watson: thee in een miljoen smaken

2017-05-27
240210
  • 1:48

De theespeciaalzaak in de winkelstraat verkoopt zo’n tweehonderd soorten thee. Dat aanbod vindt de consument te beperkt, denkt Jeroen Veldmeijer. Hij is oprichter van Evans & Watson.


Op Evansnwatson.nl kunnen bezoekers zelf thee melangeren in meer dan een miljoen samenstellingen. ‘Klanten experimenteren eerst met smaken die ze kennen.’

Tekst: Mark Verduijn

Je hebt koffiedrinkers en theedrinkers. Natuurlijk is Jeroen Veldmeijer zelf een theedrinker. Zijn favoriet: Ierse ontbijtthee met een zwaardere, maar toch frisse smaak. Tijdens zijn afstudeerproject aan de Hanzehogeschool Groningen kwam hij op het idee een online theewinkel te openen waar mensen zelf hun smaak kunnen samenstellen. Afgelopen januari doopte hij de ‘reguliere’ theewebshop Evans & Watson om in een online theemélangerie.

Handwerk
Bezoekers van Evans & Watson hebben de keuze uit vijf theecategorieën, vervolgens kiezen ze een basisthee. Aan deze basisthee zijn verschillende kruiden, specerijen en fruit toe te voegen. Veldmeijer melangeert zelf iedere bestelling met een schepje en weegschaal. Voordat de bestelling de deur uitgaat, krijgt de melange 24 uur de tijd om op smaak te komen. Gezien het aantal orders, levert het handwerk tot nu toe geen problemen op. ‘Het omslagpunt ligt bij zo’n zeventig melangebestellingen per week. Op dat moment moet het proces minder arbeidsintensief worden, zonder te investeren in dure machines.’ Evans & Watson trekt ongeveer 1.250 bezoekers per maand. Nog niet zoveel, maar dat vindt Veldmeijer niet erg. ‘In januari lag het bezoekersaantal nog op honderd. Ik wil ook niet te snel groeien, want eerst moet de shop op orde zijn.’

Deel je smaak
‘Klanten zijn in het begin wat terughoudend’, zegt Veldmeijer. ‘Ze beginnen vaak met een proefpakket. Daarna gaan ze experimenteren met smaken die ze kennen, zoals Earl Grey met ananas. Geslaagde theemelanges kunnen klanten publiceren op Facebook.’ In een latere fase wil Veldmeijer de geslaagde klantmelanges ook een plaats geven in de webwinkel. De eerstvolgende stap is om bezoekers met behulp van beschrijvingen en foto’s informatie over onder andere de kruiden en specerijen te geven, zodat ze weten hoe ze hun theesmaak kunnen opbouwen. Verder wordt het assortiment binnenkort uitgebreid. En het buitenland schuwt Veldmeijer ook niet. Frankrijk en Duitsland staan hoog op zijn lijstje.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2012.