Wereldwijd groeiden de online consumentenbestedingen afgelopen jaar met een kleine 20 procent, om uit te komen op 690 miljard euro. Anders dan in voorgaande jaren had Europa hierin een groter aandeel dan Noord-Amerika.
Dat heeft de Interactive Media in Retail Group (IMRG) in een recent rapport becijferd. Waar de e-commerce bestedingen (b2c, inclusief reizen) in de VS en Canada met 15,7 procent groeiden tot 237 miljard euro, namen die in Europa met 19 procent toe tot 246 miljard euro. Afgaande op de IMRG-cijfers is ons continent Noord-Amerika voorbij gestreefd als belangrijkste e-commerce markt ter wereld:
In onderstaande tabel noemt IMRG het online omzetaandeel van retail (zonder reizen in dit geval) op verschillende plekken van de wereld. Te zien is dat Europa op dit punt nog achter loopt op de Verenigde Staten (te onderscheiden van Noord-Amerika).
IMRG constateert dat verdere Europese groei van de online consumentenbestedingen vooral mag worden verwacht van Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, Turkijke en Polen. De (procentuele) groei op de meer volwassen Britse, Scandinavische en Nederlandse markt zal lager uitvallen.
Biljoen
Volgens IMRG zullen de mondiale online consumentenbestdingen dit jaar de 1 biljoen (1.000.000.000.000) overstijgen in dollars, volgend jaar ook in euro’s. De sterke groei van e-commerce in China (130 procent in 2011) zal daar voor een belangrijk deel aan bijdragen.
De 'B2C Global e-Commerce Overview' van IMRG staat vol met trends, data, voorspellingen en landenprofielen. Het rapport is tegen betaling online te bestellen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Europa koploper in online consumentenbestedingen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.