Boom Uitgevers is gestopt met het mobiele kortingsplatform Sjopper. ‘Het lukte niet het product goed over het voetlicht te brengen bij lokale bedrijven’, concludeert hoofd innovatie Hans Heisterkamp. Ook landelijke ketens waren onvoldoende geïnteresseerd.
Sjopper (niet te verwarren met het tevens gesloten webwarenhuis Sjopper.nl) voorzag in locatiegebaseerde kortingen bij fysieke winkels. Anders dan bij concurrenten Scoupy en PocketDeals moesten consumenten ‘sociaal betalen’ voor de kortingen, door deze te delen op Twitter, Facebook of Hyves (video). Door deze virtuele mond-tot-mondreclame zouden retailers geneigd zijn flinke kortingen te verstrekken, was eind vorig jaar het idee.
Virtuele verrassingspakketjes
Een ander verschil met de genoemde concurrenten bestond in virtuele verrassingspakjes binnen de apps voor iPhone en Android. Winkeliers konden bijvoorbeeld vijftig pakjes verstoppen in de stad, waarvan er twintig een spectaculaire korting bevatten. Het Franse La Redoute koppelt augmented reality deze dagen op soortgelijke wijze aan gamification met zijn mobiele schatzoektocht.
Energie
Al met al had Boom Uitgevers moeite voldoende lokaal aanbod voor zijn app te genereren, waardoor het gebruik achterbleef bij de verwachtingen. Heisterkamp tegen Twinkle: ‘Dan is er maar één conclusie mogelijk: de energie en het enthousiasme in andere leuke nieuwe producten steken.’ Begin deze maand ging de stekker uit Sjopper. Sjopper.nl loopt dood en de apps zijn niet meer beschikbaar.
Dit soort concepten hebben weinig bestaansrecht als er varianten op de markt komen die dit gratis aanbieden.. Bijvoorbeeld die nieuwe (wel buggy overigens, mag nog wel wat aan gebeuren) website www.actiekrant.nl.
Lijkt me dat er meer van dit soort 'lege' apps gaan omvallen. Doet me ook denken aan de rage van de daily deal sites, daar is nu precies hetzelfde aan het gebeuren.
@Cees, buggy is vrij mild, de sit eis dramatisch traag en onstabiel.