Twinkle | Digital Commerce

Webwarenhuis Sjopper.nl sluit zijn deuren

2017-11-11
173130
  • 1:52

Sjopper.nl, het webwarenhuis dat onderdak bood aan tientallen webwinkeliers, bestaat niet langer. ‘The journey was the reward’, schrijven oprichters Joop Scheer en Tom Verboon op de site.

Sjopper.nl, dat vorig jaar zijn deuren opende, mikte op ‘funhoppers en functionele internetters’. De site koppelde een breed aanbod van verschillende webwinkeliers aan de mogelijkheid in één keer af te rekenen en vertoont daarmee gelijkenissen met het later gelanceerde webwinkelconcept Fruugo uit Finland.

Volgens Tom Verboon had Sjopper.nl niet zozeer te klagen over het aantal participerende webwinkeliers, dat uiteindelijk uitkwam op 86. Problematisch was wel de aanwas van bezoekers; Een jaar geleden trok de 'überwebwinkel' zo’n dertigduizend unieke bezoekers per maand, een aantal dat niet meer toenam.

Conversie
Verboon rekent voor: ‘De conversie lag op 1 procent, dus dan heb je het over driehonderd bestellingen per maand van gemiddeld 60 euro. Onze commissie lag op 8 procent van de transactiewaarde, dus dan kom je zo rond de vijftienhonderd euro uit. Daarvan kun je geen server laten draaien, een kantoor aanhouden en boterhammen verdienen voor twee mensen. En dan hebben we het nog niet eens over de marketingkosten die we hebben gemaakt. We hadden drie, vier, vijf keer zoveel moeten verkopen om overeind te blijven.’

Gouden bergen
De ‘reis’ die Verboon en Scheer het afgelopen jaar maakten, leverde ook lessen op in de omgang met bureaus en webwinkels: ‘Er zijn marketingbureaus die gouden bergen beloofden op basis van de prestaties van hun beste klanten, bergen die voor ons niet in zich kwamen. Verder is het me tegengevallen hoe webwinkeliers met klanten omgaan. Wij waren een eerste aanspreekpunt, maar verwezen vaak door naar de ondernemer, die vervolgens niet thuis gaf.’

Apart verzendkosten betalen
Shoppers die producten kochten bij verschillende webwinkels in Sjoppers warenhuis, konden daarvoor weliswaar in één keer afrekenen, maar moesten wel meerdere keren verzendkosten betalen. Volgens Verboon was dat ‘niet eens een probleem’.

Wel verkeek hij zich er op hoezeer reputatie een rol speelt in het webwinkellandschap: ‘We wilden de krachten van vele kleintje bundelen om het op te kunnen nemen tegen de grote jongens. Maar ik moet bekennen dat ik zelf ook eerder een aankoop zou doen bij Wehkamp.nl dan bij Sjopper.nl. Dat voelt zekerder. Verder hebben de kleintjes ook gezamenlijk niet de slagkracht om die Twinkle100-partijen écht te bestrijden.’

Verboon en Scheer gaan verder met hun bedrijf CuteFace, dat software ontwikkelt voor opdrachtgevers.