Twinkle | Digital Commerce

Twitter als promotiekanaal: 5 tips

2017-05-27
180101
  • 2:41

Webwinkeliers laten Twitter nog vrij onbenut als promotiekanaal voor hun producten. Volgens het social commerce bedrijf ArgyleSocial gebruikt slechts 26 procent van de retailers calls to action in hun tweets.


Daarnaast gebruikt maar 23 procent Twitter om een social-only deal te promoten, denk aan een coupon of een korting. Twitter biedt echter veel (meer) mogelijkheden voor e-commerce bedrijven, zo staat in een artikel op Practicalecommerce.com. Hierin worden vijf tips gegeven voor het inzetten van Twitter ter promotie van producten. U vindt ze hieronder.

1. Speciaal account
Computerfabrikant Dell startte enkele jaren geleden met een Dell Outlet Twitter-kanaal, dat exclusieve deals aanbiedt. Dit speciale account is enkel opgezet om aanbiedingen te promoten, dus u zult weinig tot geen interactie zien tussen de consument en het bedrijf. Hiervoor biedt Dell een ander Twitter-account (@ChrisCBAtDell), waar consumenten vragen en opmerkingen kwijt kunnen. De les voor kleinere e-commerce spelers is om een Twitter-account te maken uitsluitend voor deals, kortingen en aanbiedingen. Op deze manier spreekt u enkel de consumenten aan die ook daadwerkelijk hierin zijn geïnteresseerd.

2. Calls to action
Of u nu wel of geen producten aanbiedt via een exclusief Twitter-account: voeg altijd calls to action toe in uw tweets. Als iemand geïnteresseerd is in een bepaald product, dan zal hij vermoedelijk klikken op de link in de tweet, maar dat is niet altijd het geval. Soms is een kleine aanmoediging essentieel.

3. Social sharing buttons
De inzet van social sharing buttons is een eenvoudige en effectieve manier om ‘conversatie’ over uw producten buiten uw website te starten. Het kost u niets, behalve de tijd die nodig is om het te implementeren. Twitter biedt vier opties: Share, Follow, Hashtag en Mention. Maar de eerste, Share, is degene waarvan u wilt dat deze wordt gebruikt. Het instellen van deze button is eenvoudig en kost slechts enkele minuten van uw tijd. Daarna is het slechts een kwestie van het kopiëren en plakken van de html-code in uw website.

4. Content
Mensen blijken Twitter voornamelijk te gebruiken als bron voor informatie, en niet zo zeer als social netwerk. Dus als u content levert die de consument interesseert, dan krijgen u tweets de aandacht die ze verdienen. Tenzij het Twitter-account uitsluitend is bestemd voor speciale aanbiedingen en deals, is het raadzaam om allerlei soorten content in uw tweets te plaatsen, zoals links naar interessante blogs, video’s of Facebook-pagina updates. De tweets of de content waarnaar u verwijst hoeven overigens niet altijd een strikt professioneel karakter te hebben. Maak ook een beetje gebruik van humor richting uw volgers.

5. Klantenservice
Volgens een onderzoek van Burson-Marsteller vorig jaar, is 19 procent van de Twitter-gebruikers iedere maand op zoek naar customer support. Uit dit onderzoek blijkt ook dat 42 procent wil leren over producten en diensten, 42 procent advies verstrekt over producten en diensten en 31 procent vraagt om advies over producten en diensten. Dit is een kans voor de webwinkelier die bereid is om de dialoog aan te gaan. Maar niet iedere consument zal u rechtstreeks benaderen. Het is dus belangrijk om naar de gesprekken te luisteren die binnen social media plaatsvinden. Dit kan met behulp van tools die hiervoor zijn ontworpen, denk aan Google Alerts en Twitter Search. Als u een bericht over uw merk of product tegenkomt – met name bij negatieve berichten – wees dan proactief en bied snel hulp of een reactie, het liefst binnen 24 uur.

Bron: Practicalecommerce.com