Twinkle | Digital Commerce

Automated trading: een introductie

2017-05-27
300250
  • 1:12

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) in Nederland heeft een whitepaper opgesteld over automated trading, een manier van online adverteren die snel terrein wint. IAB biedt onder meer een introductie op realtime bidding, demand-side platforms en ad exhanges.

Automated trading wordt in de whitepaper van IAB gedefinieerd als het automatisch verhandelen van reclameruimte op internet. Met de opkomst van advertentiemarktplaatsen is het mogelijk om voorraad geautomatiseerd in te kopen bij webuitgevers. Per impressie vindt een veiling plaats om de prijs te bepalen. ‘Niet alleen wordt het proces hierdoor veel efficiënter’, schrijft de Taskforce Automated Trading van IAB Nederland, ‘het is ook makkelijker om direct te sturen op de effectiviteit van een campagne. De bieding wordt veelal bepaald op basis van vooraf ingestelde KPI’s (key performance indicators, red.). Het is een effectieve manier van inkopen zonder tussenkomst van opdrachtbevestigingen.’

Milliseconden
Net als bij andere veilingmodellen staat het principe van vraag en aanbod centraal. Bij automated trading komt een bod van een adverteerders binnen enkele milliseconden tot stand. Daarbij worden ‘first en third party, behavioural, contextual, geografisch, demografisch, intent en technografische data’ gebruikt, somt IAB op.

Whitepaper downloaden
U kunt de lezenswaardige whitepaper over automated trading, met onder meer een overzicht van de ontwikkeling van online display advertising, downloaden via onderstaande link (pdf).


Size: 3.1M bytes Modified: 2 June 2016, 10:23