Twinkle | Digital Commerce

8 metrieken om uw app(s) te optimaliseren

2017-05-27
180101
  • 2:13

De ontwikkeling van apps heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Aangezien een app geen website is, moet deze op een andere manier worden geoptimaliseerd. In dit artikel acht metrieken.


Tekst: Martijn van Vreeden

1. Leeftijd
Er is vaak een doelgroep voor ogen wanneer een app wordt gelanceerd. Een belangrijk onderdeel van de doelgroepbepaling kan de leeftijd zijn. Het is vaak bekend hoe oud de eigenaar van bijvoorbeeld het Apple-account is dat wordt gebruikt om een app te downloaden. Dit kunt u als aanknopingspunt gebruiken voor de optimalisatie.



2. Geslacht
Net als de leeftijd kan ook het geslacht van de app-gebruiker belangrijk zijn. Het is uiteraard handig om deze data beschikbaar te hebben, zodat u kunt kijken of de doelgroep is bereikt.

3. Interesses
Wanneer een app wordt gedownload, is er vaak veel meer informatie beschikbaar over de persoon die de app heeft gedownload. Hierbij kunt u denken aan het gebruik van andere apps en de categorieën waarin de andere apps zitten. Handig voor bijvoorbeeld mobile advertising om targeting beter af te stemmen en om de gebruikers van de app beter te begrijpen.

4. Aantal downloads
Een app kan soms in verschillende app-stores worden gevonden. Denk hierbij aan Google Play, Apple Store, BlackBerry App World etc. Het is belangrijk om te weten in welke stores uw apps goed presteren en waar de app juist minder succesvol is. Hier kunt u dan bijvoorbeeld uw advertentie-investeringen op afstemmen.

5. Reviews
Reviews zijn deels bepalend voor het succes van apps. Het is dus goed om een overzicht te hebben van alle reviews die in verschillende app-stores worden gegeven. Het is dan ook eenvoudiger om uw app te verbeteren voor verschillende platformen.

6. Rankings
De populariteit van apps binnen de app-store kan bijdragen aan een hoger aantal downloads en dus een groter bereik van apps. Misschien is het nodig om uw advertentie-inzet hierop bij te sturen om rankings te stimuleren.

7. 3G-netwerk of Wifi-gebruik
De frequentie van gebruik en de gebruikerservaring van apps kan afhangen van de plaats en connectiesnelheid van het apparaat dat wordt gebruikt. Het is dus handig om te weten of er vanaf een 3G-netwerk of een Wifi-netwerk gebruik wordt gemaakt van uw app.

8. Gps-gebruik
Apps maken vaak gebruik van de gps-functionaliteit van devices. Om erachter te komen of uw app goed kan worden gebruikt, moet u weten of de gps-functionaliteit van het apparaat is aangezet en u hier dus met uw app op in kan haken.

____________________


Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Martijn van Vreeden (webanalist en conversieoptimalisatiespecialist bij Pon Automotive) voor het online analyse- en optimalisatieplaform Webanalisten.nl. De volledige versie van dit artikel vindt u hier.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5 -2012.