Stad.nl wordt goed ontvangen door webwinkeliers. De virtuele stad zet producten en diensten in de schijnwerpers die op internet veelal onderbelicht blijven. Ondertussen staan er vierhonderd winkels in de stad. ‘De winkeliers vinden het leuk om bij een community te horen.’
Tekst: Marieke Verdonk
In eerste instantie wilden internetconsultant Mabel Mangnus en haar zakenpartner Helene van der Meijs alle Nederlandse steden met hun ondernemers in kaart brengen. Ze zouden die steden dan online ontsluiten via url’s als Heusden.stad.nl of Amsterdam.stad.nl. Behalve dat dat een enorme klus is, zijn er al partijen - iLocal, de Gouden Gids - die dat al vrij goed doen. Al snel stapten ze van dat plan af en besloten ze om een virtuele stad te bouwen. ‘Helene heeft een aantal kledingwinkels gehad en kijkt meer als consument naar internet’, vertelt Mangnus. ‘Dat maakt dat je meer out of the box kunt denken. Toen zij begon over scrollbare straten, zag ik direct de technische problemen, maar we hebben dat uiteindelijk wel als uitgangspunt genomen.’ De meeste internetbureaus wilden hun vingers niet branden aan deze lastige opdracht, maar het is de dames gelukt: na drie jaar, waarvan een bouwperiode van anderhalf jaar, staat er op Stad.nl een virtuele stad met maar liefst vierhonderd winkels.
Enthousiast
In de stad zijn voornamelijk producten en diensten te vinden die op het enorme web nauwelijks onder de aandacht komen. ‘De winkeliers zijn er enthousiast over. Ze vinden het leuk om hun eigen winkel in te richten en om bij elkaar te staan. Ze laten ook reacties achter in elkaars gastenboek. Op LinkedIn hebben we een winkeliersgroep opgericht en je merkt dat de online ondernemers het leuk vinden om bij een community te horen.’ Wie in een winkel op Stad.nl iets wil aanschaffen, wordt doorgeleid naar de webwinkel van de winkelier. Het idee om de klant in de stad zelf te laten afrekenen, dus een winkelmandje in elke winkel, is Mangnus nog aan het onderzoeken.
Acties optuigen
Stad.nl ging begin maart live met 250 winkels en groeit hard en hoofdstraten krijgen zijstraten. Zo kent de Modestraat een afslag naar de Tassensteeg. ‘Het is nog wel trekken aan de bezoekerskant’, aldus Mangnus. ‘We hebben gemerkt dat de bezoeker wat meer begeleiding nodig heeft. We gaan meer en duidelijker informatie geven.’ Rond feestdagen als Pasen, Moederdag en Koninginnedag willen de onderneemsters samen met de winkeliers acties optuigen om meer bezoekers te trekken.
____________________
De E-commerce Dagen
Mabel Mangnus en Helene van der Meijs spreken op woensdag 25 april op De E-commerce Dagen in het Twinkle Theater.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2012. U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie Tablisto.
Ik ben benieuwd wat Stad.nl op de langere termijn gaat brengen voor de deelnemers, erg benieuwd naar de conversie, krijgen de deelnemers ook inzicht in statistieken?
Redactie: de tekst staat er grotendeels dubbel in.
Ik snap niet wat mensen hier handig aan vinden.
De site is traag, usability ver te vinden, in IE8 werkt het amper.
Daarnaast is het browsen door de producten lastig en om te kopen moet je vaak alsnog naar een andere webshop.
Het idee is erg leuk, maar technische uitwerking ervan is niet echt afdoende.
Ik denk niet dat dit op lange termijn een succes gaat worden. Qua usability onduidelijk en onoverzichtelijk. Idee is leuk maar de uitwerking valt erg tegen! Het is van een hoog peppie en kokkie gehalte.
Ik heb grote bewondering voor iedereen die een alternatieve site probeert te bedenken en respect voor de inspanning die je moet doen om iets dergelijks te realiseren. Maar ik moet bekennen dat ik de usability van de site niet erg gebruiksvriendelijk vind. Ik probeerde een product te kopen. Vervolgens kreegt een melding dat ik me eerste moest registreren via een tegeltje. Maar dat tegeltje was lastig te vinden. Ook vind ik de aanwezigheid van de poppetjes een beetje infantiel overkomen.
Maar persoonlijke smaak is natuurlijk niet doorslagevend om succes te meten en ik ben net als andere reageerders benieuwd naar de conversie.
Dank voor jullie reacties op Stad.nl.
Winkeliers krijgen uitgebreide statistieken. Ze kunnen zien hoeveel bezoekers ze in hun pand hebben en waar het bezoek vandaan komt. Over de conversie hier hebben wij geen zicht op. Wij verhuren de winkelpanden, als iemand iets wil kopen dan kan de bezoeker direct naar de produkt detail pagina van de webwinkel gaan of een email sturen naar de winkelier. De kracht van Stad.nl ligt ook op het gebied van branding, jouw visuele winkelpand met naam komt iedere keer voorbij als mensen scrollen door de straten. Dit is anders dan een link bij zoekresultaten of een banner op een site. Ook kan stad.nl helpen bij herhaal bezoeken omdat bezoekers winkelpanden in hun eigen straat kunnen plaatsen zo is het eenvoudiger om een leuke winkel terug te vinden. Houd er wel rekening mee dat de stad nog maar net open is, sinds 7 maart en dat we nog wel tijd nodig hebben om de stad bekend te maken onder het grote publiek.
Over de traagheid van de site. De traagheid is natuurlijk afhankelijk van jouw internet verbinding. Stad.nl zal langzamer laden dan nu.nl maar dat is ook inherent aan de opzet van de site, het visuele karakter en de vele beelden. Dit wil niet zeggen dat we op dit moment niet allerlei technieken aan het toepassen zijn om de site sneller te maken zodat ook mensen met een langzame verbinding een mooie stadservaring hebben. Dit geldt ook voor de ondersteuning van de verschillende browsers en de IPAD wat ons een heel goed platform lijkt voor stad.nl. We zijn ons er ook van bewust dat de site anders is en mensen er ook aan moeten wennen. Hierin ligt voor ons een taak om bepaalde dingen duidelijker te maken. Zo is het mogelijk om gezellig te struinen door de straten maar kun je ook snel zoeken naar een produkt of pand door gebruik te maken van het zoekicoon op de dijk. En over het peppie en kokkie gehalte, dit is inderdaad een kwestie van smaak. We kunnen ons voorstellen dat sommige mensen dit vinden aan de andere kant spreekt het ook veel mensen aan en hebben wij veel positieve reacties over de uitstraling mogen ontvangen. Op dit moment zijn we wel een aantal straten aan het verbeteren omdat ze visueel te druk zijn. We horen graag nog meer feedback over stad.nl zodat we de stad nog mooier en beter te maken.