De Telefoongids en Gouden Gids gaan sinds enkele maanden samen door het leven. Ruim 2 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van de zoekproducten van de nieuwe combinatie. Voor bedrijven zijn er bijna eindeloze advertentiemogelijkheden. Minder bekend is dat bedrijven ook voor sampling of affiliatemarketing terecht kunnen bij telgen van De Telefoongids.
Tekst: Mark Verduyn
Begin april verschijnt 'De Telefoongids & Gouden Gids' - met de ampersand als symbool voor de samenvoeging. De combigids kent de vertrouwde gele pagina's voor gerubriceerde bedrijfsinformatie en de witte pagina's voor particuliere informatie. Rood is de nieuwe kleur voor de pagina's met de bedrijfsinformatie per thema. Deze rode sectie is geïnspireerd op het thematische online-zoekgedrag. Op welke wijze deze twee gidsen op internet samengaan, weet directeur corporate marketing van De Telefoongids Dolf Weiler nog niet. 'Beide merken hebben een naamsbekendheid van boven de 95 procent. Die laat je niet zo maar vallen.' Wel worden de databases met daarin meer dan 6 miljoen items en meer dan 40.000 'homepages' met gedetailleerde informatie over producten en diensten van bedrijven van de twee gidsen het komende jaar geïntegreerd. De integratie van de twee off- en online-gidsen is in 2009 voor Weiler dé focus.
Verder zijn de advertentieverkopen voor De Telefoongids & Gouden Gids gebundeld. Dat levert een digitale brochure op met 98 pagina's vol advertentiemogelijkheden. Een greep uit de online-mogelijkheden: een miniwebsite met bedrijfslogo en een online-commercialfoto of -video. En ook verschillende maten banners op de homepage en ranking op zoekresultaatpagina's.
Kwetsbaar
De Telefoongids wil met de overname van Gouden Gids de nummer 1-positie op de Nederlandse lokale zoek- en advertentiemarkt verder versterken. Zowel in print, op internet, als mobiel. Weiler: 'Hoewel online in opmars is, komt de helft van alle raadplegingen nog altijd uit de papieren gidsen.' De strijd woedt dan ook vooral op internet, waar het bedrijf moet concurreren met Google en de vele andere zoeksites.
De Telefoongids & Gouden Gids doet er van alles aan om adverteerders te overtuigen van zijn slagkracht. Van alle bedrijfsraadplegingen leiden maar liefst zeven van de tien tot een aankoop, meldt de site. Organisaties die de Return On Investment (ROI) van hun advertentiecampagne inzichtelijk willen maken, kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van call tracking. Door een uniek speciaal telefoonnummer op de advertentie te melden, kan de conversie van advertentievertoning naar contact worden gemeten. Op wordookbekend.nl kunnen potentiële adverteerders inzien hoe vaak een bepaalde rubriek wordt geraadpleegd. Voor de rubriek webwinkels ontbreken echter de cijfers. Ook doet De Telefoongids onderzoek naar de waarde van een contact. 'De gemiddelde opbrengst voor bijvoorbeeld een advocatenkantoor vanuit een raadpleging bedraagt 4426 euro - ook hiervan zijn geen cijfers van webwinkels bekend. Door deze transparantie met cijfers stellen we ons bewust kwetsbaar op', aldus Weiler.
Winnende combinatie
Hoewel De Telefoongids & Gouden Gids beschikt over een database met meer dan 6 miljoen items, kent het bedrijf een vrij eenzijdig businessmodel. De ruim 275.000 adverteerders genereren volgens Weiler 95 procent van de inkomsten voor De Telefoongids & Gouden Gids. De overige 5 procent komt via de verkoop van extra gidsen en cd-foon's. Hij ziet weinig in database-exploitatie voor bijvoorbeeld direct-marketingdoeleinden van derden.
Weiler noemt de integratie van De Telefoongids & Gouden Gids geslaagd wanneer de markt de samenvoeging als een winnende combinatie ervaart. Dat zal moeten blijken aan het einde van dit nieuwe jaar.
AcquisitiesDe Telefoongids heeft het afgelopen jaar een aantal acquisities gedaan die niet alleen een Nederlands multimedia advertentieplatform op de kaart zetten, maar ook allerlei online-marketingactiviteiten in het bedrijf onderbrengt. Zo haalde De Telefoongids met de overname Truvo BV medio 2008 niet alleen Gouden Gids binnen. Ook het zoekmachinemarketingbureau Clear Sense kwam daarmee onder hun vleugels. De acquisitie van De Heus Multi Media Response BV, tegenwoordig handelend onder de naam Scoot Media, begin 2008 leverde lead generation, affiliate- en e-mailmarketing op als activiteiten. Of en hoe ze al deze (online-)marketingactiviteiten aan elkaar gaan knopen, is nog onduidelijk. Volgens directeur corporate marketing van De Telefoongids Dolf Weiler komt het voor dat grote adverteerders in individuele gevallen worden gewezen op bijvoorbeeld de samplingmogelijkheden van Scoot Media. Een positionering naar klanten als multichannel 'marketingforce' ligt dan ook voor de hand. Advertentiebereik per dag
Print: 997.000 gebruikers per dag
De Telefoongids & Gouden Gids
Internet: 1.014.000 gebruikers per dag
Detelefoongids.nl
Goudengids.nl
Finnu: De Telefoongids in Windows Live Messenger
De Telefoongids Professioneel (De Telefoongids & Gouden Gids van heel Nederland op de werkplek)
Mobiel: 63.000 gebruikers per dag
De Telefoongids Mobiel
Gouden Gids Mobiel
1888 nummerinformatie
SMS 1313
Siemens-huistelefoon
KPN Op Weg
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009
Ik wacht al sinds vorig jaar december op de aanlogcodes voor mijn bedrijf als het gaat om de mini-website van de GoudenGids/Telefoongids. Helaas komen die maar niet...