Create2Fit trok afgelopen jaar een kleine drie miljoen bezoekers naar zijn specialistische webwinkels. Volgens oprichter Tom Coronel is dat grotendeels te danken aan ‘de digitale verkoper’: eigen video’s met uitleg over producten.
Coronel sprak vanmiddag op De E-commerce Dagen in de Utrechtse Jaarbeurs. Hij vergeleek het online ondernemerschap met de autoracerij, waarmee en waarvan hij ook bekend is: ‘Het gaat in beide gevallen om snelheid, competitie en aanpassingsvermogen.’
Specialist
‘Speedboot’ Create2Fit, onderdeel van ‘olietanker’ Wehkamp.nl volgens Coronel, profileert zich als specialist in uiteenlopende productgroepen als televisies, barbecues, wasmachines en koffieapparaten. ‘We bieden alle merken, alle types, alle prijscategorieën en alle accessoires. Anders dan Coolblue hebben we niet de ambitie om één overkoepelend merk te worden. We houden vast aan onze specialistische shops.’
Verkeer
Met Stofzuigerdiscounter.nl voegde Create2Fit onlangs zijn 8e webwinkel toe aan het portfolio. Om verkeer te trekken naar de shops zetten Coronel en collega’s fors in op video’s bij categorieën en producten. ‘Veel mensen vergeten dat YouTube de grootste zoekmachine is, na Google. Bovendien is YouTube van Google en dus komen relevante video’s bovendrijven in de Google-resultaten. Webshoppers zijn geneigd voor een video te kiezen als ze informatie zoeken. Het is klikken en kijken, vervolgens eventueel direct kopen.’
Conversie
Behalve voor verkeer zorgen de video’s volgens Coronel ook voor conversie: ‘De digitale verkoper is er altijd als je hem nodig hebt, hij is goed te verstaan en ook nog ondertiteld. Deze unieke expert dringt zich niet op en is onafhankelijk, dat werkt. Ik daag de zaal uit om met een betere verkoper te komen.’
Amazon
Volgens Coronel, die in Naarden een fysieke winkel heeft met Create2Fit, is er geen toekomst voor wat hij ‘prijsje praatje’ noemt, webwinkels dus met alleen tekst en afbeeldingen van producten. ‘Als je daar nu nog mee begint, dan kom je van een koude kermis thuis.’ En Amazon dan? ‘Als ze in Nederland beginnen gaan ze beuken, maar dan wel met prijsje plaatje. Ik denk dus dat we het lang volhouden tegen hun.’
Ik kan het helemaal met Tom eens zijn. Zelf geloof ik ook niet zo in webwinkels die middels "praatje plaatje" verkopen.
Productvideo's met een presentator, of hoe Tom ze noemt een "digitale verkoper", die een heldere duidelijke productdemonstratie presenteren zijn helemaal de toekomst.
Maar vergeet naast de conversie ook niet dat goede productvideo's ook het aantal retouren kan verlagen en de webshop-presentator kan een behoefte creëren wat een foto alleen met wat specificaties niet kan.
Aanvankelijk, volgens zijn twitter, bedoelde Tom niet ''Praatje Plaatje" maar Prijs Plaatje te zeggen. Hoe dan ook, zijn boodschap is duidelijk herkenbaar.
Als je nu kijkt naar al die vergelijkings-sites ? Wat word je nu werkelijk wijzer? Je zet de specificaties op een rij en bepaald dan wat de beste is ? Bij televisies, wasmachines en koffiezetapparaten gaat het toch verder dan alleen een rij feiten ? Hier thuis heb ik een televisie staan die op bijna alle fronten voorbij werd gestoken door een vergelijkbaar beeldscherm van ander merk. De video van Tom van beide TV's en later ook bezoek aan Create2fit besliste ons oordeel dat die "iets" mindere televisie toch echt onze voorkeur had.
En het ook geworden is. De video's zijn aanstekelijk door het enthousiasme van de digitale verkoper.
Ik ben benieuwd welke "webshop" dit gaat overnemen. En dan ook nog maar zien of ze de klant begrijpen en niet een Digitale Verkoper in strak pak voor de camera zetten.
Video's zijn erg belangrijk. Mensen lezen niet meer. Ze worden lui. Korte, duidelijke video's over een product kunnen al snel de doorslag geven.
@Meike: Ik heb Tom gister ook 'prijsje plaatje' horen zeggen inderdaad. Ik heb dat er nu van gemaakt. Het sluit ook beter aan bij zijn betoog. Merci.
Beste Meike. Er zijn al enkele webshops die dit inmiddels succesvol hebben overgenomen.
Enkele voorbeelden
http://www.bagageonline.nl/alle-koffers/samsonite-young-koffer-black-71.html
http://www.ts24.nl/product_info.php/info/146/CFH-PZ6000-Piezo-Gasbrander-Onkruidbrander/
http://www.avantius.nl/producten/categorie/go-tt/
Ik denk wel dat het verstandig is om de video bovenaan in de pagina te plaatsen en niet onderaan zoals in de eerste twee voorbeelden.
Beste Rene, ik zou voor mijn nieuwe site http://www.laptop-kopen.nl ook graag videopresentaties willen doen over:
Korte productpresentaties
Hoe een laptop aangaat
Hoe je een accu moet vervangen
Waar je op moet letten met een accu vervangen?
Is het een prijzig verhaal en moet je het zelf doen?
Ik deel de mening namelijk dat enthousiasme doet verkopen.
Als je kort en bondig kan uitleggen waarom de laptop goed is verkoop je meer vermoed ik.
Wij zijn ook op youtube begonnen met filmpjes en dit leidt inderdaad tot meer conversie. In de maanden novermber en december een stijging van bijna 7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Met vriendelijke groet,
Richard
Voor onze site http://www.bagageonline.nl doen we al jaren aan uitleg van producten via producvideo's.
Wordt erg gewaardeerd door de klant en werkt naar mijn idee zeker om de conversie te verhogen. Je probeert alles om de klant een zo goed mogelijk beeld te geven van het product en dat kan dus perfect met een video!