Twinkle | Digital Commerce

Tom Coronel: ‘Wij doen geen prijsje plaatje’

2017-05-27
180101
  • 1:41

Create2Fit trok afgelopen jaar een kleine drie miljoen bezoekers naar zijn specialistische webwinkels. Volgens oprichter Tom Coronel is dat grotendeels te danken aan ‘de digitale verkoper’: eigen video’s met uitleg over producten.

Coronel sprak vanmiddag op De E-commerce Dagen in de Utrechtse Jaarbeurs. Hij vergeleek het online ondernemerschap met de autoracerij, waarmee en waarvan hij ook bekend is: ‘Het gaat in beide gevallen om snelheid, competitie en aanpassingsvermogen.’

Specialist
‘Speedboot’ Create2Fit, onderdeel van ‘olietanker’ Wehkamp.nl volgens Coronel, profileert zich als specialist in uiteenlopende productgroepen als televisies, barbecues, wasmachines en koffieapparaten. ‘We bieden alle merken, alle types, alle prijscategorieën en alle accessoires. Anders dan Coolblue hebben we niet de ambitie om één overkoepelend merk te worden. We houden vast aan onze specialistische shops.’

Verkeer
Met Stofzuigerdiscounter.nl voegde Create2Fit onlangs zijn 8e webwinkel toe aan het portfolio. Om verkeer te trekken naar de shops zetten Coronel en collega’s fors in op video’s bij categorieën en producten. ‘Veel mensen vergeten dat YouTube de grootste zoekmachine is, na Google. Bovendien is YouTube van Google en dus komen relevante video’s bovendrijven in de Google-resultaten. Webshoppers zijn geneigd voor een video te kiezen als ze informatie zoeken. Het is klikken en kijken, vervolgens eventueel direct kopen.’

Conversie
Behalve voor verkeer zorgen de video’s volgens Coronel ook voor conversie: ‘De digitale verkoper is er altijd als je hem nodig hebt, hij is goed te verstaan en ook nog ondertiteld. Deze unieke expert dringt zich niet op en is onafhankelijk, dat werkt. Ik daag de zaal uit om met een betere verkoper te komen.’

Amazon
Volgens Coronel, die in Naarden een fysieke winkel heeft met Create2Fit, is er geen toekomst voor wat hij ‘prijsje praatje’ noemt, webwinkels dus met alleen tekst en afbeeldingen van producten. ‘Als je daar nu nog mee begint, dan kom je van een koude kermis thuis.’ En Amazon dan? ‘Als ze in Nederland beginnen gaan ze beuken, maar dan wel met prijsje plaatje. Ik denk dus dat we het lang volhouden tegen hun.’