Twinkle | Digital Commerce

Tips voor het genereren van extra online omzet

2017-05-27
180101

Het afgelopen holiday season was goed voor een recordomzet binnen e-commerce. Ondertussen zijn we een paar maanden verder. Hoe kunt u nu zorgen dat uw webshop het hele jaar door extra omzet genereert? Practicalecommerce.com een aantal tips.

1. Verbeter uw productassortiment
Er zijn verschillende manieren om het productaanbod van uw webwinkel te verbeteren. Analyseer bijvoorbeeld welke producten goed liepen tijdens de feestdagen en introduceer - indien mogelijk en relevant - vergelijkbare producten. Bekijk daarnaast welke producten hoge marges hebben en het hele jaar door goed lopen en voeg soortgelijke producten toe aan uw assortiment. U kunt tevens uw assortiment optimaliseren door unieke producten aan te bieden waarmee u zich onderscheidt van uw concurrentie. Overweeg een onderzoek onder uw klanten om zo te achterhalen aan welke nieuwe producten zij behoefte hebben.

2. Maak de stap naar het buitenland
Expansie naar het buitenland kan, zonder al te grote investeringen, al zorgen voor extra omzet. Dus mocht u momenteel alleen nog in eigen land verkopen, zoek dan eens uit wat de mogelijkheden zijn voor uw webshop in andere landen.

3. Implementeer subscription ordering (abonnees/lidmaatschap o.i.d.)
Verkoop op basis van subscription ordering resulteert meestal in meer omzet. Steeds meer retailers implementeren het dan ook voor producten die nog niet eerder via dit principe werden verkocht, denk aan schoenen, sieraden en cosmetica. Bekijk of subscription ordering ook mogelijk is voor uw producten én - niet geheel onbelangrijk - of uw klanten hier behoefte aan hebben.



4. Verbeter de klantervaring
Voer een klantenonderzoek uit of huur een usability consultant in om de huidige user experience van uw site te onderzoeken. Kleine aanpassingen op het gebied van usability kunnen namelijk al zorgen voor een verbetering van de algehele klantervaring en een groei in omzet. Zo was het bijvoorbeeld bij een webwinkel niet mogelijk om producten vanaf de zoekresultatenpagina in de winkelwagen te plaatsen. Dus bezoekers konden wel de producten vinden waarnaar ze op zoek waren, maar velen van hun verlieten de site uiteindelijk zonder een aankoop te doen. Een kleine aanpassing waardoor bezoekers wel producten konden toevoegen vanaf de pagina met zoekresultaten, resulteerde in een omzetstijging van meer dan 40 procent in zes maanden tijd.

5. Lanceer nieuwe verkoopkanalen
Bent u al actief op het gebied van m-commerce? Niet? Dan wordt het de hoogste tijd om eens te onderzoeken wat mogelijkheden hiervan voor u zijn. Het is misschien een investering maar gezien de groei van m-commerce, is de kans groot dat u uw geld vrij snel terugverdient.

6. Werk samen
U kunt extra inkomsten genereren door samen te werken met andere retailers in de vorm van cross selling. Als u bijvoorbeeld meubels verkoopt, dan kunt u een samenwerking aangaan met een interieurwinkel door ook zijn producten in uw webshop aan te bieden en vice versa. Op deze manier kunt u meer omzet realiseren door extra verkoop en commissieontvangsten.



7. Verhoog de prijzen
Een gemakkelijke manier om meer inkomsten te realiseren is natuurlijk door uw prijzen te verhogen. Uiteraard is hierbij wel belangrijk dat u dit niet te vaak doet en dat u de prijs-kwaliteitsverhouding niet uit het oog verliest. Vergelijk uw prijzen met de prijzen van uw concurrenten om te bepalen of u uw prijzen iets kunt opvoeren. Controleer ook het tolerantieniveau van uw klanten door hen op voorhand te informeren. Zelfs een hele kleine prijsstijging per product, van misschien een paar centen, kan namelijk al zorgen voor een hoop extra inkomsten.

8. Verbeter of verander uw marketing
Om te beginnen: analyseer uw SEA-strategie eens goed om te bepalen of uw ROI voldoende is. Zo niet, overweeg dan om over te stappen op alternatieve zoekwoorden of gebruik andere middelen om uw webshop te promoten. Besteed uw tijd en moeite bijvoorbeeld aan het optimaliseren van uw organische zoekresultaten, de inzet van loyalty programma’s en/of e-mailcampagnes (zet bijvoorbeeld een mailing in met een korting naar klanten die lange tijd niet bij u hebben gekocht).

Bron: Practicalecommerce.com