Twinkle | Digital Commerce

Vier conversieoptimalisatiethema's voor 2012

2017-05-27
756635
  • 2:28

Recentelijk spraken online optimalisatieguru’s Gerry McGovern en Bryan Eisenberg in Nederland en België. Op basis van hun presentaties en uitspraken destilleerde Webanalisten.nl een top vier aan thema’s. Wat heeft in 2012 uw focus nodig?

Tekst: Ton Wesseling
 

 1. Snelheid
'Online is about being served now, not next week.’ Bezoekers van het online kanaal zijn op zoek naar directe antwoorden. Ze weten wat ze willen en willen het snel. Snel het product of de dienst in bezit, maar ook met zo min mogelijk gedoe. ‘This is the convenience society.’ Het draait om gemak. Online processen dienen zo min mogelijk tijd te kosten. Andersom dient ook uw organisatie snel te kunnen reageren op verandering. Kunt u binnen twee uur na een belangrijke gebeurtenis het thema van uw website aanpassen? Of heeft u dan nog niet eens de eerste spoedmeeting achter de rug? In alle continue verbeterslagen mag de organisatie best fouten maken, mits dit maar in een snel proces gebeurt. ‘Do it wrong quickly.’

2. Eenvoud
‘Your website is not a murder mystery, tell them who did it in the first sentence.’ Waarom draaien we om de kern heen als eigenlijk wel duidelijk is wat de bezoeker komt doen op de website? Waarom plaatsen we toch altijd weer zo veel informatie op die website? Om de bezoekers af te leiden? ‘Good websites only have five top tasks.’ Bezoek via mobiele sites converteert vaak beter dan bezoek via de normale website. Dit ontstaat met name door de verplichte focus. Op mobiele sites is geen ruimte voor te veel informatie. De focus zorgt voor eenvoud en daardoor voor meer conversie.

3. Contentstrategie
‘Today we are all publishers.’ Internet is een publicatiemedium. Uitgeven is niet langer voorbehouden aan uitgevers. U kunt zelf aan de gang gaan met het schrijven van antwoorden op de vragen die uw prospects bezighouden. U kunt zelf actief de sociale kanalen op om mensen te vinden met deze vragen. Het inrichten van dit proces is het inrichten van uw conversatiestarters; uw contentstrategie. In 2012 moet u voor meer rendement echt bewust aan de gang met wat u waar voor wie publiceert.

4. Klantgericht
Vorig jaar is wederom vele malen bewezen dat random gokken welk websiteontwerp meer rendement oplevert tot betere resultaten leidt dan wanneer mensen hier rationeel over beslissen. U kunt dus beter een aap dartpijlen laten gooien om te bepalen hoe u iets wilt aanpassen dan dat u iemand uit uw team hiervoor aanstelt. ‘Don’t believe your eyes’ is eigenlijk al jaren het devies. Elke online aanpassing kunt u toetsen aan klantgedragverandering. Ga dit jaar daarom aan de gang met het optimaliseren van gesprekken en ga dus niet zomaar pagina’s of een hele site aanpassen. ‘Agile business leaders optimize touchpoints, not channels.’ Klanten denken niet in kanalen. Ze willen gewoon geholpen worden. Optimaliseer een hele taak, een heel gesprek; de volledige dialoog met uw bezoeker.

____________________

Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Ton Wesseling (senior conversieconsultant bij Online Dialogue) voor het conversieoptimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel kunt u hier lezen.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2012.