Twinkle | Digital Commerce

PayPal helpt Debenhams bij etalageverkoop

2017-10-05
180101
  • 1:50

Debenhams, een toonaangevende Britse multichannel keten, gaat na sluitingstijd producten verkopen op de ruiten van winkels. Het Britse bedrijf Screach biedt de technische basis voor de verkoop aan de hand van hologrammen, PayPal verzorgt de betaling.

Eelco van Wijk, algemeen directeur van PayPal in Nederland en België, toonde vandaag op het M-commerce Event hoe de revolutionaire verkoopmethode werkt. De etalageverkoop stelt Debenhams in staat om ook als de winkels dicht zijn producten te slijten. Passanten kunnen aankopen doen via de mobiele applicatie van Screach, waarna de smartphone dienst doet als afstandsbediening: de afbeelding op het scherm komt overeen met die op de etalage.

Onderstaande video van The Next Web maakt duidelijk hoe de methode werkt:

Bushokjes en taxi's
Debenhams begint volgende maand met de etalageverkoop bij een aantal Londense vestigingen. Volgens van Wijk biedt de techniek tal van nieuwe mogelijkheden: ‘Niet alleen etalages, maar ook bijvoorbeeld bushokjes en taxi’s zijn geschikt voor deze manier van verkoop. Feitelijk alles waar je tegenaan kijkt. Het is zeker interessant voor plekken waar ondernemers veel voor betalen, zoals dure winkelpanden.’

Mobiel betaalvolume
Van Wijk vertelde in zijn presentatie over het belang van de mobiele telefoon als permanent bindmiddel tussen klanten en retailers. PayPal wil de consument bijstaan bij het doen van mobiele betalingen, of dat nu voor aankopen op afstand is (remote payments), zoals in een mobiele shop, of voor betalingen in fysieke winkels (proximity payments). Afgelopen jaar werd voor meer dan 4 miljard dollar mobiel afgerekend met PayPal. Voor dit jaar wordt gerekend op een verdubbeling, blijkt uit de gister gepresenteerde jaarcijfers van moederconcern eBay.

WE Fashion
Meer over nieuwe vormen van mobiele aankopen in de fysieke wereld (‘scannen is shoppen’) vindt u in het nieuwe nummer van Twinkle. Zo maakt WE Fashion ins ons land ook werk van tweedimensionale etalageverkoop. Niet op de eigen winkelruiten, maar op die van leegstaande winkelpanden. De etalages worden behangen met zogenoemde ‘ShopJackets’ van vinyl. Passanten kunnen speciale codes scannen met hun mobiele telefoon en kledingaankopen thuis laten bezorgen.

NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie van Tablisto. Ter introductie is het eerste nummer gratis.