Twinkle | Digital Commerce

‘Dagaanbiedingensites vallen massaal om’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:01

Afgelopen jaren schoten ze als paddestoelen uit de grond, maar lang niet allemaal zijn ze een lang leven beschoren: sites met dagaanbiedingen of groepskortingen. In de tweede helft van 2011 daalde hun aantal wereldwijd met 798 stuks, aldus een nieuw rapport.

Enthousiast geraakt door de snelle groei van Groupon en LivingSocial, die veel geld van investeerders wisten te trekken, probeerden ondernemers het wereldwijd met soortgelijke sites. Toch werd de waarde van aanbiedingensites door sommige e-commerce experts sceptisch bekeken. Sucharita Mulpuru (Forrester Research) noemde de miljarden dollars die Google aanvankelijk wilde bieden voor het 'piepjonge miljardenbedrijf' Groupon absurd. Ze legde ook uit waarom.

Meer aanbieders in Europa
Eind 2011 waren er mondiaal bijna achthonderd dealsites minder dan een halfjaar ervoor, op een totaal van nog altijd ruim tienduizend stuks. Volgens Daily Deal Media is de daling vooral veroorzaakt door massale sluiting van aanbiedingensites in Azië. In Europa kwamen er in totaal 235 spelers bij, meldt Venturebeat.com, maar ook daar is sprake van een erg beweeglijke markt.

Zie ook: Dagdeals: waar leidt de goudkoorts naartoe? (Twinkle 6-2011)