Twinkle | Digital Commerce

‘Webshopper straks impulsiever dan supermarktbezoeker’

2017-11-08
180101

Webshoppers doen steeds vaker impulsieve aankopen, bleek vorige week uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Hoofdonderzoeker Tibert Verhagen voorspelt dat de webshopper alleen maar meer ongeplande aankopen gaat doen, meer nog dan bezoekers van supermarkten.
 
Dat zegt Verhagen, associate professor e-business, in een gesprek met Twinkle. Met zijn team vroeg hij 532 kopers bij Welikefashion.nl (voorheen Netalsindefilm.nl) naar het gevoel dat ze kregen bij de site. Ook vroeg hij of hun aankopen gepland of ongepland, bewust of onbewust waren gedaan. ‘Kort gezegd hebben we gekeken naar de invloed van de shop op het gemoed, en de invloed daar weer van op het aankoopgedrag.’

Goed gevoel
De conclusie luidde allereerst dat webshoppers eerder geneigd zijn om een ongeplande aankoop te doen als ze een webwinkel kennen. Volgens Verhagen is er dan sprake van een goed gevoel, dat echter ook bij een eerste kennismaking gecreëerd kan worden: ‘Aanbod, vormgeving en klantbenadering zijn daarin belangrijk. Als webwinkelier heb je daar natuurlijk alle invloed op.’

40 procent aankopen ongepland
De conclusie dat webshoppers steeds meer ongeplande doen, werd getrokken na bestudering van internationaal wetenschappelijk onderzoek. Verhagen: ‘Het gevoel komt steeds centraler te staan, doordat de bekendheid met en het vertrouwen in online kopen is toegenomen. Inmiddels is 40 procent van de webaankopen ongepland of impulsief te noemen.’
 
Meeste aankopen straks ongepland
De e-business onderzoeker zegt dat de opkomst van het gevoel in e-commerce te vergelijken is met die in de supermarktbranche. ‘In de jaren zestig en zeventig, toen supermarkten een nieuw fenomeen waren, zag je dat mensen heel beredeneerd kochten wat ze precies wilden hebben. Inmiddels zijn wetenschappers het er internationaal wel over eens dat het aandeel ongeplande aankopen tussen de 50 en 60 procent ligt.’



Verhagen vervolgt: ‘Ik verwacht dat dat aandeel bij online shoppen nog groter zal worden, omdat je daar hele specifieke aanbevelingen kan doen op basis van het gedrag van de bezoeker. Ik denk dat augmented reallity toepassingen, die mensen op afstand het gevoel kunnen geven dat ze een product al kennen, daarin een belangrijke bijdrage zullen leveren. Daar doen we op dit moment onderzoek naar.’

Artikel
U kunt het artikel dat Verhagen en collega-onderzoekers publiceerden in Information & Management hier lezen (pdf).