Twinkle | Digital Commerce

Procter & Gamble geeft koopadvies op vrouwenplatform StyleUnited

2017-05-27
180100
  • 1:24

Procter & Gamble heeft een site met beauty en fashion tips voor Amerikaanse vrouwen gelanceerd. Styleunited.com gedraagt zich als een affiliatesite; Procter verwijst veelvuldig naar webwinkels die geadviseerde producten verkopen, of de artikelen nu van eigen makelij zijn of niet.

Procter & Gamble is een grote fabrikant van fast moving consumer goods (fmcg) en onder meer eigenaar van de merken Pampers, Gilette en Max Factor. Met Pgestore.com houdt de fabrikant sinds anderhalf jaar een eigen webwinkel in de lucht. Die is volgens Procter vooral bedoeld als een soort laboratorium om klantgedrag te kunnen volgen. Later opende de fabrikant voor verschillende merken storefronts op Facebook. Behalve Procter’s vaste e-commerce partner PSFweb hielp ook Amazon bij de directe verkoop op het sociale netwerk.

Persoonlijke voorkeuren
Op StyleUnited staat content centraal. Lezeressen kunnen make-up advies en andere tips krijgen op basis van ingegeven uiterlijke criteria en persoonlijke voorkeuren. Via een webcam kunnen ze realtime op consult gaan bij beauty experts en de site houdt hun voorkeuren bij voor volgende bezoeken. Verder worden lezeressen gewezen op producten die vaak, maar niet altijd, uit de fabrieken van Procter & Gamble komen. Ze zijn te koop in webwinkels waar actief naar wordt verwezen:



Voor het modeaanbod op StyleUnited sloot P&G een samenwerking met ShopStyle, een affiliateplatform met links naar populaire retailers en merken.

Procter in Nederland
Procter & Gamble vult een groot deel van de virtuele schappen van Truus.nl, een Nederlandse pure player in huishoudelijke en verzorgingsproducten (interview). Ook sloot de fabrikant in ons land een samenwerking met Wehkamp.nl. Procter was launching partner bij de opening van Wehkamp.nl’s afdeling met persoonlijke verzorgingsproducten.