Steeds meer Nederlanders doen impulsieve aankopen op internet, blijkt uit onderzoek van Tibert Verhagen aan de Vrije Universiteit. Hoe vertrouwder een webwinkel is bij de klant, hoe eerder die geneigd is een ongeplande aankoop te doen.
Verhagen, associate professor e-business aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, deelde zijn bevindingen in het blad Information & Management. In een persbericht dat de VU over de uitstuurde, zegt de onderzoeker: ‘Tot nu toe namen we aan dat consumenten bij online aankopen vooral rationele beslissingen namen omdat ze veelal wat onzeker zijn over de juistheid van een aankoop. Dit blijkt nu wel mee te vallen.’
Vaste klant impulsiever
Het onderzoek, waartoe Verhagen gedragingen van 532 Nederlandse webshoppers in kaart bracht, toont aan dat impulsieve aankopen vooral toenemen bij vaste en tevreden klanten van een webwinkel. De vertrouwensband tussen shop en shopper zou ertoe leiden dat consumenten meer op gevoel en minder op ratio kopen.
Webwinkelier aan zet
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat webwinkels zelf een grote rol kunnen spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen. Met name een aantrekkelijk aanbod van diverse producten geeft bezoekers een goed gevoel, waardoor ze eerder een impulsieve aankoop doen. Ook een niet te opdringerige klantbenadering en een aantrekkelijke vormgeving beïnvloeden het aantal impulsaankopen positief.
U kunt het complete artikel uit information & Management hier lezen (pdf):
Jammer dat goede webteksten in dit artikel niet genoemd worden. Omdat juist die ook een heel belamgrijke rol spelen bij impulsaankopen. Goede productomschrijvingen zijn aantrekkelijk en verleiden bezoekers om te kopen waar ze dat eerst misschien niet van plan waren.
Het lijkt er dus op dat de consument dermate vertrouwd raakt met online kopen dat zij/hij zich online steeds meer gaat gedragen als off-line. Waar 'vroeger' impulsief besloten werd om iets wel of niet online te kopen, koopt men nu gerust online, maar is de keuze wàt te kopen wel weer impulsief.
Nu hoeft alleen het obstakel van de aflevering afgestemd te worden op de wensen en verwachtingen van de consument (zie de talloze artikelen over leverproblemen, afhaalpunten, tijdvensters, etc) en de off-line winkelstraat is niet meer nodig.
Jeroen Boon.