Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlandse webshopper steeds vaker impulskoper’

2017-05-27
180101
  • 1:12

Steeds meer Nederlanders doen impulsieve aankopen op internet, blijkt uit onderzoek van Tibert Verhagen aan de Vrije Universiteit. Hoe vertrouwder een webwinkel is bij de klant, hoe eerder die geneigd is een ongeplande aankoop te doen.

Verhagen, associate professor e-business aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, deelde zijn bevindingen in het blad Information & Management. In een persbericht dat de VU over de  uitstuurde, zegt de onderzoeker: ‘Tot nu toe namen we aan dat consumenten bij online aankopen vooral rationele beslissingen namen omdat ze veelal wat onzeker zijn over de juistheid van een aankoop. Dit blijkt nu wel mee te vallen.’

Vaste klant impulsiever
Het onderzoek, waartoe Verhagen gedragingen van 532 Nederlandse webshoppers in kaart bracht, toont aan dat impulsieve aankopen vooral toenemen bij vaste en tevreden klanten van een webwinkel. De vertrouwensband tussen shop en shopper zou ertoe leiden dat consumenten meer op gevoel en minder op ratio kopen.

Webwinkelier aan zet
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat webwinkels zelf een grote rol kunnen spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen. Met name een aantrekkelijk aanbod van diverse producten geeft bezoekers een goed gevoel, waardoor ze eerder een impulsieve aankoop doen. Ook een niet te opdringerige klantbenadering en een aantrekkelijke vormgeving beïnvloeden het aantal impulsaankopen positief.

U kunt het complete artikel uit information & Management hier lezen (pdf):