Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek: innoverende winkeliers boeren beter

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:50

Fysieke winkeliers die investeren in technologie, op of naast de winkelvloer, boeken betere omzetresultaten dan collega’s die dat niet doen. Dat blijkt uit een steekproef onder honderden zelfstandige mode- en sportwinkels in de regio Amsterdam.

Onderzoekers Tibert Verhagen en Jesse Weltevreden, verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, definieerden 14 verschillende technologische toepassingen in-store, zoals interactieve displays, zelfscankassa’s en wifi-tracking, en 11 online toepassingen, waaronder eigen websites, zoekmachineadvertenties en tools voor social media management. Aan 294 winkeliers werd gevraagd of ze er al dan niet gebruik van maken én of hun omzet stijgt of daalt.

Uniform patroon
‘Opvallend genoeg tonen de resultaten aan dat winkels waar de omzet van stijgt, op alle innovatieve toepassingen hoger scoren dan winkels die een omzetdaling laten zien’, concluderen Verhagen en Weltevreden op Frankwatching.com. ‘De grootte van de steekproef gebiedt enige voorzichtigheid, maar we kunnen door dit uniforme patroon wel constateren dat winkels met een stijgende omzet deze technologische toepassingen vaker gebruiken.’

Er is een correlatie, maar Verhagen en Weltevreden vermoeden ook een causaal verband: ‘Ze (winkeliers met stijgende omzet, red.) werken kennelijk actiever met innovatieve technologie om daarmee verbeteringen na te streven op het gebied van operational excellence, klantervaring, inzicht in klantgedrag, online presence, en online traffic. Dat dit bijdraagt aan een stijgende omzet lijkt geen toeval.’

Tegenargument
Als tegenargument kan worden gebruikt dat zelfstandige winkels met een dalende omzet waarschijnlijk weinig geld hebben om in innovatieve technologie te investeren, erkennen de HvA-onderzoekers. ‘Dit zou kunnen verklaren waarom deze winkels momenteel laag scoren en ook waarom ze, zoals uit aanvullende vragen naar voren kwam, nauwelijks plannen hebben om dit in de toekomst te veranderen.’

Uit de enquête blijkt echter dat deze winkeliers ook minder bezig zijn met toepassingen die wel goed te bekostigen zijn, waaronder gratis wifi, e-mailnieuwsbrieven of webanalytics. Hetzelfde geldt voor disciplines als zoekmachinemarketing en andere mogelijkheden die direct een bijdrage aan de omzet kunnen leveren, mits met kennis toegepast.

Kennis is key
In dit laatste zit vermoedelijk de sleutel, schrijven Verhagen en Weltevreden. ‘Met de juiste kennis zijn winkeliers niet alleen in staat om een innovatieve technologie goed toe te passen, ze zijn zich er ook van bewust dat het van belang voor hun omzet kan zijn.'