Consumenten stoppen niet met het doen van kerstinkopen, maar ze gaan wel anders shoppen, aldus Forrester Research. Ze zijn zich beter bewust van de waarde van producten en gaan op een heuse 'shopmissie'. Marijke van Moll van Jungle Minds wijst op vijf verleidingstrucs.
Tekst: Marijke van Moll
Kerstmis – en dan vooral de zes weken voor kerst – zijn enorm belangrijk voor elke (online) retailer, want er valt veel geld te verdienen. Voor kerst 2011 is volgens het Centre for Retail Research (Christmas 2011: European Assessment, pdf) de verwachting dat in Nederland de totale verkopen met 1,2 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. Dit wordt volledig veroorzaakt door de online groei:
Kerstcijfers 2010-2011 (Christmas 2011: European Assessment, Centre for Retail Research).
Groot Brittannië, het land dat leider is op het gebied van e-commerce in Europa, viert elk jaar weer uitbundig kerst. Voor sommige Britse retailers is deze periode zelfs verantwoordelijk voor 60 procent van de jaarlijkse winst. Retailers uit de Verenigde Staten pakken ook altijd flink uit tijdens de kerstdagen. Laten we eens kijken naar vijf kerstverleidingstrucs van Britse en Amerikaanse online retailers als inspiratie voor de kerst van 2012.
1. John Lewis biedt de ultieme kerstbeleving
De online only shopper is in de minderheid, ook met kerst. De consument wil zelf het kanaal kiezen: fysieke winkel, internet of mobiel. Steeds meer consumenten winkelen daarom cross channel; gewapend met hun mobiel in de winkel prijzen vergelijken van andere aanbieders, thuis op de website het product nog eens goed bekijken, bestellen en vervolgens in de winkel ophalen.
De customer journey van de kerstshoppende consument is dus complex. De Britse multichannel retailer John Lewis snapt dit als geen ander en biedt de consument de ultieme kerstbeleving. Het bedrijf heeft overal dezelfde kerstversiering opgehangen; Facebook, Twitter, website, mobiele site en tv commercial. In de periode voor kerst is er ook gratis publieke Wi-Fi in de winkels aanwezig om de ultieme kerstbeleving te facilitere.
2. Feelunique.com start Facebook Christmas Shop
Facebook is dé hang-out van veel klanten van de Britse cosmetica e-tailer Feelunique.com. Speciaal voor kerstmis heeft de e-tailer een Facebook Christmas Shop gemaakt om de kersthoppende consument ook hier te verleiden. Bij het klikken op een product komt de klant op de productpagina binnen Feelunique.com, waar hij zijn bestelling kan doen.
3. Gilt zet slim in op exclusieve mobiele deals
Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat consumenten ervan overtuigd zijn online de beste deals te vinden voor kerst 2011. Google bevestigt dit met het feit dat er steeds meer op termen als ‘vouchers’ en ‘coupons’ gezocht wordt in de aanloop naar de kerstdagen. Daarnaast lanceren meer retailers mobiele websites en shopping apps. Forrester voorspelt dat mobiel de shopervaring tijdens deze kerst sterk gaat verrijken.
E-tailer Gilt heeft deze inzichten slim ingezet op Black Friday (de dag na Thanksgiving) en zo al geoefend voor kerst. In de Verenigde Staten is Black Friday de dag dat de uitverkoop massaal begint. Gilt start normaal gesproken met de online uitverkoop rond 12.00 uur op Black Friday, maar op dit tijdstip zijn consumenten vaak aan het winkelen in de stad. Gilt mist vaak de boot.
Dit jaar heeft Gilt het anders gedaan. Het bedrijf bood om 18.00 uur exclusieve deals via mobiel (push bericht). Dit is het tijdstip dat consumenten in de drukke rij bij de concurrent staan om hun product af te rekenen. En ook het moment dat de consument tijd heeft om mobiel te shoppen, bij Gilt dus. Mobile only deals zijn dus ook goed inzetbaar tijdens kerst:
4. Swarovski laat subtiel zijn producten zien
De internationale retailer Swarovski verkoopt sieraden en heeft speciaal voor kerst een app ontwikkeld met een spel: Swarovski’s Around the World Christmas Game. De game heeft als doel om fans te betrekken in de ‘fun and sparkling World van Swarovski’ en hen op een subtiele wijze de hele catalogus van Swarovski te laten beleven. Hoewel Swarovski van origine uit Oostenrijk komt en niet van Britse of Amerikaanse bodem is, wil ik u dit initiatief niet onthouden:
5. Next gaat de uitdaging aan
Het garanderen van een tijdige bezorging is en blijft cruciaal in de kerstperiode, want op 25 december moeten de cadeaus onder de boom liggen. Daarnaast zijn veel (online) aankopen voor kerstmis last-minute.
Terwijl een klein aantal Britse retailers een 90-minuten bezorgservice in en om Londen heeft, gooit fashion retailer Next het over een andere boeg. Next garandeert voor 21.00 (!) uur besteld, de volgende dag in huis. De uitdaging is dat tot slechts 3 dagen voor kerst – 22 december tot 21.00 uur – consumenten nog bestellingen kunnen plaatsen en Next deze allemaal op tijd moet leveren. Of het uiteindelijk een succes is, hangt af van de uitvoering. Mocht er dit jaar wederom slecht weer zijn dan moet Next waarschijnlijk heel veel klanten teleurstellen.
Tot slot
Wilt u in 2012 ook uw klanten de meest ultieme kerstbeleving bieden? Overweeg dan om een kerstmisteam te creëren met vertegenwoordiging van diverse afdelingen (e-business, marketing, IT en customer service). Hiermee realiseert u een crossfunctionele samenwerking voor de perfecte verleiding van de kerstshoppende consument. Ik wens u in elk geval alvast fijne kerstdagen!
Marijke van Moll is digital strateeg bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het afviesbureau.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kerstshoppen: 5 inspirerende voorbeelden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.