Twinkle | Digital Commerce

The Economy of Things

2017-05-27
180101
  • 4:13

Tien jaar Twinkle. Een decennium waarin Jungle Minds in de rubriek Vaktrend de ongelofelijk snelle en onstuimige volwassenwording (of puberteit?) van de e-commerce branche nauwlettend beschreef aan de hand van nieuwe ontwikkelingen en inspirerende trends. Dit keer kijken we vooruit naar de megatrends die misschien wel gaan bepalen wat de branche de komende tien jaar gaat meemaken. Maak kennis met The Economy of Things.

Tekst: Bart ter Steege / Beeld: Twinkle/BBP Media

Ik geef direct toe: grote voorspellingen voor een periode van meerdere jaren zijn eigenlijk onbegonnen werk. Hoe veelbelovend trends ook mogen klinken, in de praktijk blijken dingen vaak totaal anders te lopen. Aan de andere kant, laten we eens kijken naar de megatrends van de afgelopen tien jaar. Heeft e-commerce een enorm aandeel van de totale verkopen overgenomen? Zonder twijfel. Kopen we ook gerust zeer kostbare zaken als meubels, sieraden en zelfs auto’s online? Absoluut. En doen we dit ook nog eens altijd en overal via onze smartphone? Zeker weten. Kortom: misschien zijn meerjarenvoorspellingen uiteindelijk niet zo gek.

Goed, laten we dan kijken naar de megatrends van vandaag. Welke gebieden en technieken ontwikkelen zich nu stormachtig en hoe zullen zij  de e-commerce de komende jaren gaan beïnvloeden?

Ontwikkeling 1:
The Internet of Things
De grote en veelbesproken volgende fase van internet: slimme apparaten die zijn aangesloten op het web en onderling informatie uitwisselen. Deze trend zien we al overal om ons heen. Denk aan Nest, vaatwassers, koelkasten, noem maar op. Geen apparaat te bedenken of er bestaat een slimme variant van.

Ontwikkeling 2:
De Blockchain
Deze trend klinkt vermoedelijk een stuk minder bekend. Maar u heeft ongetwijfeld al wel vaak gehoord van de beruchte Bitcoin. De Blockchain is de technologie die de werking en vrije uitwisseling van Bitcoins mogelijk maakt. Een techniek zo nieuw en abstract dat maar weinig mensen echt kunnen doorgronden hoe het werkt. Maar ook zo veelbelovend dat er veel wordt geëxperimenteerd met mogelijke toekomstige toepassingen.

Uitleggen wat de Blockchain is valt bepaald niet mee. Toch een poging: het is in de kern een soort reusachtig gedeeld kasboek. Een enorme administratie: wie heeft wat, wie kreeg wanneer wat van wie? Toegankelijk voor iedereen, maar democratisch (er komt geen bank aan te pas) en het is onmogelijk om vals te spelen. Dit grootboek maakt het voor iedereen mogelijk om - zonder tussenkomst van derden - digitale boodschappen uit te wisselen waarvan beide partijen 100 procent kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid van de inhoud. En het mooie is: dit kasboek is van niemand en staat niet ergens op één plek, maar is gedistribueerd over het gehele netwerk.

Megatrend
Internet of Things + Blockchain = Economy of Thing
​Waarom nou juist deze twee ontwikkelingen? Omdat ze samen wel eens voor een enorme verschuiving kunnen gaan zorgen. The Economy of Things: een economie van autonome apparaten die actief deelnemen aan het economisch verkeer. Ja precies: slimme apparaten die zelfstandig transacties aan gaan met andere slimme apparaten.

Een voorbeeld: een wasmachine die merkt dat het wasmiddel bijna op is en er zelf ‘op uit gaat’ om te kijken waar ze het beste een nieuwe lading wasmiddel kan kopen. Zonder tussenkomst van mensen. En zelfs zonder tussenkomst van een bank of een andere tussenpersoon. Toekomstmuziek? Zeker. Maar dat het kan is al bewezen.

Begin dit jaar ontwikkelde IBM onder de naam Adept een proof-of-concept van exact deze user case: een slimme wasmachine die zelf wasmiddel kan kiezen en kopen. Nu is het niet ingewikkeld om te laten merken dat het wasmiddel bijna op is. Maar hoe zorg je ervoor dat een wasmachine zelf in staat is de juiste retailer te selecteren en dat het daadwerkelijk een transactie kan doen?

Om deze machine-to-machinetransactie mogelijk te maken gebruikt IBM de Blockchain. Deze techniek stelt de wasmachine in staat om niet alleen te onderzoeken welke verkoper de beste aanbieding heeft, maar ook rechtstreeks te betalen. En de retailer op zijn beurt kan dankzij het systeem checken of het verstandig is de transactie van de betreffende wasmachine te accepteren. Allemaal zonder dat er een mens aan te pas komt, volledig rechtstreeks en zonder tussenkomst van een bank of een andere betalingsprovider.

Een steeds groter groeiende groep Blockchain-iacs ziet in deze techniek (of technieken die hierop gaan volgen) de zonnige toekomst van internet. Het grote verschil is dat het huidige internet (of things) zeer gecentraliseerd werkt: alle interacties tussen deelnemers via internet (of dat nou mensen of machines zijn) verlopen via bepaalde tussenpersonen (banken of andere dienstverleners) in de cloud. Interactie via de Blockchain werkt juist volledig gedecentraliseerd, volledig peer-to-peer en is daarmee veilig en anoniem. En het Adept-experiment toont sowieso aan dat de Blockchain meer praktische toepassingen in zijn mars heeft dan alleen de Bitcoin. Alles wijst erop dat er nog vele innovatieve toepassingen gaan volgen.

---------------------------------------------------------
Bijna honderd trendanalyses
Tien jaar Twinkle waarin wij van Jungle Minds vanaf de allereerste editie met veel plezier de belangrijkste trends en ontwikkelingen in e-commerce beschreven. Maar na bijna honderd trendanalyses is het tijd het stokje door te geven. Heeft onze opvolger dan wel iets om over te schrijven? Nou dat moet goed komen. Want Blockchain of geen Blockchain, zowel de afgelopen jaren als de vroege innovaties die we vandaag al zien ontstaan, geven alle reden om aan te nemen dat er weer een hoop op ons af gaat komen de komende jaren. Op naar twintig jaar Twinkle: e-commerce is pas net begonnen!
---------------------------------------------------------

Bart ter Steege is managing partner bij Jungle Minds, bureau voor digitale innovatie.

Dit artikel verscheen eerder in het jubileumnummer van Twinkle (november 2015).