Budgethouse.nl heeft een fysieke winkel geopend in Emmen, nadat de gemeente het bedrijf met een dwangsom had gedreigd. De webwinkelier liet afhalende internetklanten bij zijn magazijn betalen voor producten, maar daar stak de gemeente een stokje voor.
De gemeente oordeelde dat Budgethouse.nl detailhandelsactiviteiten uitvoerde op een plek die daartoe niet bestemd was. Het bedrijf mocht goederen wel laten afhalen bij zijn magazijn, maar ter plekke geen betalingen innen of een showroom hebben. Nadat de gemeente dreigde met een dwangsom van 10.000 euro per week besloot Budgethouse.nl een winkel te openen in het centrum van Emmen, aldus het Dagblad van het Noorden. Budgethouse.nl dat elektronicaproducten verkoopt, had al een winkel in Zwolle.
Fietsenshop.nu
De situatie laat zich vergelijken met die van webwinkel Fietsenshop.nu, dat werd gedwongen zijn fysieke retailactiviteiten te staken. De rechtbank in Utrecht nam in zijn uitspraak mee dat de winkel op gezette tijden en op afspraak voor het publiek was geopend en dat online bestelde fietsen ter plaatse van de webwinkelier konden worden uitgeprobeerd, afgehaald en betaald. Bovendien zou Fietsenshop.nu rijwielen uitstallen met het doel deze te helpen verkopen. Fietsenshop.nu ging tegen de uitspraak in beroep bij de Raad van State, die dit voorjaar oordeelde dat de eigenaren niet kunnen volhouden louter via internet te handelen.
Volgens mij zijn er wel wat mogelijkheden om de bovenstaande problematiek te omzeilen mocht dit gewenst zijn. De jurisprudentie is natuurlijk heel specifiek van geval tot geval, maar er zijn ook voorbeelden bekend dat indien men een aantal terminals in het magazijn neerzet, waar consumenten ter plekke online bestellen en online afrekenen (en daar zit hem nu juist de crux) dan omzeil je in sommige gevallen de regelgeving. Het is niet dat ik dit nu wil gaan aanmoedigen, maar het verschijnsel zoals in het artikel hierboven omschreven is aan de orde van de dag puur omdat dit niet goed geregeld is in wetgeving en verordeningen. Ikzelf ben werkzaam in het winkelvastgoed en volg alle ontwikkelingen op internet zeer nauwlettend. Beide verkoopkanalen "bricks en kliks" zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen elkaar juist versterken. Ik vind dan ook dat het geval zoals hierboven omschreven erg jammer. Dat is typisch Nederlands vanuit zowel de gemeentelijke kant alsmede vanuit de detail- en / of vastgoedkant gedacht, alleen maar denken in bedreigingen. Als we nu eens met zijn allen zouden denken in kansen en mogelijkheden, zodat we nader tot elkaar komen als alle belanghebbende partijen en daar allen sterker van worden. Kom nu a.u.b. niet aan met verhalen van "ja jij hoeft er je brood niet mee te verdienen" (ik ben zelf ook ondernemer dus weet hoe dit is). Ook in de retail, ook in de e-commerce, ook in het vastgoed, je moet gewoon scherp blijven, blijven vernieuwen, inspelen op ontwikkelingen, proberen de concurrentie een stapje voor te blijven. Dat is nu eenmaal concurrentie en vrije marktwerking, de tijden dat alles wat we aanraakten in goud veranderde zijn voorbij en zullen ook niet meer snel terugkomen, er zullen zich m.i. wel andere kansen voordoen bijvoorbeeld in het kader van de vergrijzing (dat is zowel in de retail alsmede op internet nog een redelijk onontgonnen markt). Zie jullie reactie graag tegemoet.