De logica achter f-commerce is simpel: ‘vis waar de vissen zijn’. Zit je doelgroep op Facebook, dan breng je de winkel naar Facebook. F-commerce heeft zich de afgelopen tijd in bijzonder rap tempo ontwikkeld. Kortom: tijd voor een overzicht van de kansen en succesfactoren.
Tekst: Bart ter Steege
Mocht het enorme e-commerce potentieel van Facebook nog niet geheel duidelijk zijn, dan nog een kort overzicht:
- Facebook heeft wereldwijd 600 miljoen gebruikers (aug. 2011), elke gebruiker heeft gemiddeld 130 connecties en bevindt zich gemiddeld 14 minuten per dag op Facebook.
- 40 procent van alle consumenten maakt gebruik van sociale netwerken bij het doen van online aankopen (zoals het ‘liken’ van producten en shops, vragen om de mening van vrienden, zoeken naar reviews en het ‘sharen’ van aankopen).
- Het aantal transacties binnen Facebook stijgt maandelijks gemiddeld met 10 procent. Bonbedragen in Facebook-shops zijn gemiddeld 7 tot 10 procent hoger dan in ‘gewone’ webshops.
Naast het enorme bereik biedt Facebook winkels unieke mogelijkheden om een vaste relatie met klanten op te bouwen. Door middel van likes en wall posts blijven winkels op laagdrempelige wijze in contact met de doelgroep.
F-commerce 1.0
De eerste shops die op Facebook verschenen, maken vooral gebruik van Facebook als ‘etalage’ om hun assortiment aan te prijzen. Wanneer bezoekers het getoonde product daadwerkelijk willen aanschaffen, worden ze via een link richting de gewone webshop gestuurd. De transactie vindt dus plaats buiten Facebook. Wel kunnen bezoekers op de Facebook-pagina gemakkelijk producten delen.
Babyandmegifts.com zet Facebook in als etalage, voor echte verkoop verwijst het bedrijf door naar de ‘gewone’ webshop
F-commerce 2.0
Inmiddels heeft een nieuwe generatie Facebook-shops zich ontwikkeld tot ‘echte’ winkels. Zij bieden het volledige assortiment, een winkelmand en betaling via creditcard en PayPal. De ongekende functionaliteit en gebruikerservaring van deze winkels kent een technische verklaring. Sinds begin 2011 is Facebook afgestapt van zijn eigen programmeertaal (FBML) en biedt het gebruikers de mogelijkheid om applicaties in iFrames te ontwikkelen. Hierdoor kun je applicaties ontwikkelen in standaardprogrammeertalen zoals html, JavaScript en CSS. Zo zijn er eigenlijk geen beperkingen meer ten opzichte van een ‘gewone’ webshop. Daarnaast speelt het gebruikte e-commerce platform een rol: steeds meer platforms bieden een Facebook integratie. Hierdoor plaatsen en beheren gebruikers gemakkelijk het assortiment voor zowel de ‘gewone’ webshop als de Facebook-winkel.
Asos biedt met behulp van een Facebook-applicatie een ongekende gebruikerservaring en functionaliteit
Simpel en doeltreffend
Facebook biedt kansen voor zowel grote e-tailers als kleinere spelers. Dat f-commerce niet ingewikkeld hoeft te zijn, dat bewijst Poppy’s Parade: een vintage winkel die alleen via Facebook verkoopt. Het concept van Poppy’s Parade is even simpel als doeltreffend: elke dag post Poppy’s Parade een aantal vintage kledingstukken. Via de ‘likes’ zijn de vaste volgers direct op de hoogte van de nieuwe post. De eerste bezoeker die onder de foto het woord *VERKOCHT* schrijft is de gelukkige koper. Vervolgens verstuurt Poppy de factuur en na betaling wordt het item op de post gedaan. De meeste items zijn binnen enkele minuten verkocht.
Vintage winkel Poppy’s Parade bewijst dat verkoop via Facebook niet ingewikkeld hoeft te zijn
Aan de slag
Facebook belooft een grote rol te gaan spelen in het e-commerce landschap en e-tailers die daar tijdig op inspelen, zullen daar een hoop voordeel aan beleven. Het voorbeeld van Poppy’s Parade bewijst dat het opzetten van een Facebook-shop niet ingewikkeld hoeft te zijn. Of je nu gebruikmaakt van Facebook als etalage voor je assortiment of je gehele winkel naar Facebook brengt door middel van Facebook-apps, het belangrijkste is om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Hou daarbij de volgende tips in gedachten:
- onderzoek de technische mogelijkheden om uw e-commerce platform te koppelen met de Facebook-omgeving
- maak gebruik van de Wall om uw producten te promoten; voor vaste volgers is de Wall de belangrijkste landingspagina
- op Facebook draait het allemaal om beeld; zorg dus voor hoogwaardige productfotografie
Bart ter Steege is consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds en deeltijdondernemer in www.hemsted.nl.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De f-commerce revolutie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.