Twinkle | Digital Commerce

‘60 procent webshops ongeschikt voor buitenlandse klanten’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

Drie van de vijf webwinkels in de lidstaten van de Europese Unie zijn ongeschikt voor aankopen door buitenlandse klanten. Dat blijkt uit een steekproef van een groep mysteryshoppers. Bij webwinkels waar wel een order kon worden geplaatst, verliep het afleverproces goed.

Mysteryshoppers uit 17 Europese centra voor consumentenvoorlichting (ECC-net), medegefinancierd door de Europese Commissie, deden in totaal 305 webaankopen in een andere lidstaat. Dat deden ze bij webwinkels die voldeden aan een reeks minimale criteria voor grensoverschrijdend shoppen, zoals de bereidheid aan buitenlandse consumenten te verkopen, de aanwezigheid van geschikte betaalmogelijkheden en de optie een andere taal te kiezen.

Ongeschikt
Van de aanvankelijk bezochte shops voldeed 60 procent niet aan de minimumvereisten, hieronder uitgesplitst (compleet rapport hier in pdf):



‘Levering betrouwbaar’
Van de 305 orders die wel werden geplaatst, kwam 94 procent bij de besteller binnen. In 1 procent van de gevallen vertoonde het product een gebrek. De Europese Commissie noemt grensoverschrijdende leveringen in een persbericht dan ook ‘betrouwbaar’. Toch kregen maar negen van de tien bestellers hun geld terug na het retourneren van hun order, slechts 43 procent kreeg daarbij ook direct de aanvankelijke verzendkosten gerestitueerd. Europese webwinkeliers zijn verplicht dat bedrag terug te geven aan de klant.

Online geschillenbeslechting
De Europese Commissie maakt eind dit jaar een actieplan bekend om EU-burgers te ‘helpen ten volle gebruik te maken van elektronisch winkelen’, aldus de persverklaring. Brussel wil onder meer bewijsmateriaal aandragen voor het feit dat inwoners van de lidstaten veel geld kunnen besparen door online te shoppen over de grens. Een van de pijlers van het plan is de mogelijkheid tot online geschillenbeslechting tussen verkopers en kopers uit een andere lidstaat. Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) maakte vorig jaar in Twinkle bekend aan een dergelijk systeem te sleutelen. Het moet nog dit jaar worden gepresenteerd.

Cross border shopping online
Cross border shoppping op internet groeit maar mondjesmaat in de EU, reden waarom Brussel nieuwe spelregels voor webwinkeliers heeft opgesteld die vanaf 2013 in alle lidstaten van de Unie moeten gaan gelden.