Garlyn Jenniskens van Jungle Minds liet in een eerder artikel zien dat het merendeel van de ouderen online actief is, óók op social media. We hebben gezien wie de senioren van nu zijn. In dit vervolgstuk gaat Jenniskens in op hoe u de 50-plusser online bereikt en verleidt.
Tekst: Garlyn Jenniskens
Natuurlijk is gebruiksvriendelijkheid belangrijk, maar hoe zit het met inhoudelijke wensen van de senioren? Een aantal dingen is voor online senioren belangrijker dan voor bijvoorbeeld jongeren. Door de volgende tips toe te passen in uw webshop of op uw website, vergroot u de kans deze draagkrachtige senioren aan u te binden.
1. Privacy en veiligheid zijn belangrijke issues
Ouderen maken zich eerder zorgen over hun privacy dan jongeren. Dit punt geldt vooral voor de ‘behoudende zorgzamen’ (zie mijn eerdere artikel voor een uitleg van de typologieën). Maak duidelijk dat uw website te vertrouwen is en dat hun gegevens en geld veilig zijn. Dit doet u bijvoorbeeld door het prominent plaatsen van keurmerken. Hieronder een aantal voorbeelden:
2. Ouderen zijn eerder bang om iets fout te doe
Ouderen worden vaak gewaarschuwd voor virussen en ze zijn bang op de computer iets fout te doen. Vooral de ‘oudere afwachtenden’ zijn relatief angstig. Wat voor een ervaren internetter gewoon een pop-up is die je weg moet klikken of een alert om iets te accepteren, kan voor de onervaren senioren reden genoeg zijn om verontrust zoon- of dochterlief te bellen voor hulp. (Tip: installeer LogMeIn zodat u niet op en neer hoeft, maar vanuit uw eigen huis op hun scherm mee kunt kijken en ‘het gevaar’ kunt laten wijken.)
Wanneer de boodschap termen bevat die ze niet kennen, is het risico van het verlaten van de pagina groot. Hieronder een voorbeeld van een pop-up die voor een oudere misschien angst op kan roepen.
Gebruik dus zo min mogelijk van dit soort meldingen en geef een duidelijke uitleg die ook voor de senioren begrijpelijk is. De gemeente Capelle aan den IJssel laat op haar website een artikel voorafgaan door een video. Onder de video kan de bezoeker klikken op ‘bediening’ waar een korte uitleg staat hoe een bezoeker het filmpje kan bedienen. Zie ook rechts bovenin de mogelijkheid om dit artikel voor te laten lezen.
3. Voorzie in de grotere informatiebehoefte
Voor Generation Y moet alles zo kort en krachtig mogelijk zijn met zo veel mogelijk visuals. Ouderen houden ook erg van visuals, dat komt overeen. Een groot verschil is echter dat ouderen juist graag extra achtergrondinformatie hebben. Vooral de ‘stoere prijsbewusten’ zullen bijvoorbeeld graag onderzoeken zoals van de Consumentenbond doorspitten, op zoek naar de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Ze hebben meer tijd om rustig te lezen en verschillende producten te vergelijken. Let hier wel op lettergrootte en contrast en geef hen overal de mogelijkheid tot printen.
4. Bied de mogelijkheid tot persoonlijk contact
Ouderen zien graag de mensen achter de website. Vooral de ‘behoudende zorgzamen’ maken graag persoonlijk contact. Ook zijn zij bovengemiddeld geïnteresseerd in de eventuele fysieke locaties, omdat ze daar toch nog steeds het liefste heen gaan. De fysieke locaties van de Rabobank zijn vergezeld van een herkenbare foto uit de stad zelf. Ook de visuals eronder doen niet aan als stockfoto’s. Rechts staat duidelijk de contactinformatie. Hier staat geen 0900 nummer, maar een lokaal 023 nummer, dat geeft een vertrouwd gevoel.
5. Herkenning
Het is belangrijk dat senioren zich herkennen in uw website. Gebruik om hen aan te spreken bijvoorbeeld foto’s van oudere mensen. Let op dat u de ouderen ook weer niet als té oud over laat komen. De ouderen van nu zijn vitaal en genieten van het leven, beledig hen niet met foto’s van stokoude mensen waar ze zich niet door aangesproken voelen. Ook al lopen ze zelf wel met een stok en zijn ze oud. Dove is een bekend voorbeeld van een merk dat oudere modellen gebruikt. Maar ook een webshop als Comfort Land, die zich richt op senioren, heeft enkele vitale 50-plussers op de foto staan:
6. Zorg voor een perfecte usability
Als laatste tip een inkoppertje, maar wel een essentiële: een goede gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid is key. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat ouderen niet zo’n vaste hand hebben om met de muis kleine linkjes goed aan te klikken. Ook het zicht gaat achteruit, zorg dus voor een goed leesbaar lettertype en voldoende contrast. Of geef uw bezoekers de mogelijkheid uw website aan te passen, zoals bijvoorbeeld de NS goed doet, zodat zelfs slechtzienden de website kunnen bedienen. In het eerste screenshot hieronder ziet u de gewone website. In het tweede screenshot ziet u wat er gebeurt als u op de knop ‘contrast’ klikt en de grootste A aanklikt voor een groter lettertype.
Tot slot
Ouderen van nu zijn vitaal en online actief. Een interessante doelgroep om ook online rekening mee te houden. Gelukkig is dit niet moeilijk, want meestal zijn er geen extreem grote aanpassingen nodig. Wilt u hen bereiken? Let dan op uw usability, straal vertrouwen uit en wees herkenbaar. Gebruik geen ingewikkelde of ‘enge’ woorden en meldingen. Voorzie in hun grotere informatiebehoefte en maak persoonlijk contact mogelijk. Maar de beste manier om uw doelgroep goed aan te spreken is en blijft natuurlijk om met hen in contact te treden en uw website door hen te laten testen. Heeft u zelf nog tips, goede voorbeelden of opmerkingen? Laat het weten in een reactie!
Garlyn Jenniskens is consultant bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.
Bedankt voor de goede tips. Dit is zeker iets waar we rekening mee zullen houden met onze websites.
Aanvullend is dat ouderen niet graag als ouderen aangesproken willen worden. Inmiddels hebben wij enkele A/B-tests gedaan met de tone-of-voice richting deze doelgroep. Dit bestond uit het tutoyeren en vousvoyeren. Hieruit blijkt -volgens onze gegevens- dat zij het liefst met "u" aangesproken willen worden.
Verder ook nog enkele testen met zorgverzekering ouderen, of juist zorgverzekering senioren. Hieruit blijkt dat ouderen het liefst als ouder worden gezien, in plaats van senior. Wellicht dat senior nog teveel de koppeling heeft met 60+. En dit beeld komt overeen met je laatste punt. Ouderen van nu zijn vitaal en wensen ook zo gezien te worden.
<q>"Ouderen van nu zijn vitaal en online actief", zegt Garlyn Jenniskens tot slot. Terwijl hij 'de oudjes' in de rest van zijn artikel als bibberige angsthazen afschildert, die nauwelijks een muis kunnen vasthouden en vooral stevig bij de hand moeten worden gehouden. Vooroordelen en paternalisme vormen de toonzetting van dit ongenuanceerde stuk. Als 'oudere' distanctieer ik me hiervan hartgrondig. </q>