Twinkle | Digital Commerce

Inzicht in online en social gedrag van senioren

2017-05-27
180101
  • 4:14

Ruim 1 op de 3 Nederlanders is ouder dan 50 jaar. De overgrote meerderheid is dagelijks online te vinden en de helft gebruikt sociale netwerken. Het snelst groeiende segment op social media? De 65-plusser!


Tekst: Garlyn Jenniskens

Hoog tijd om eens te kijken naar wie die vitale senioren van nu eigenlijk zijn, wat ze doen en hoe je hen online het beste bereikt en verleidt.

Vandaag deel 1: Wie zijn de senioren van nu en wat doen ze online? In deel 2 ga ik verder in op hoe je hen het beste online kunt bereiken.

50-plussers: veel geld, vaak online én op social media
Nederland telt inmiddels meer dan 6 miljoen senioren. Van de 55-65 jarigen zit ruim 8 op de 10 mensen regelmatig op internet, waarvan ruim drie kwart dagelijks. Van de 65-75 jarigen is bijna 6 op de 10 online, 94 procent van deze groep zelfs dagelijks of wekelijks.

Meer dan de helft van de 50-plussers is nog niet met pensioen en veel van hen werken fulltime. Huizen zijn zo goed als afbetaald, kinderen zijn het huis uit. Nog een paar jaar werken en daarna zorgeloos genieten van het leven, het opgebouwde geld, de goede gezondheid en alle vrije tijd.

De eerste babyboomers zijn inmiddels 65 jaar geworden en met pensioen gegaan. Verwacht maar van hen dat ze ons het traditionele beeld dat we hebben van ‘de oudjes’ drastisch zullen laten herzien. Denk bijvoorbeeld aan de Benidorm Bastards uit onderstaande video.

Zitten ze niet gewoon achter de geraniums?
Nee, de ouderen van 2011 zitten eerder met hun iPad te spelen of te Skypen met de kinderen en kleinkinderen. Neem bijvoorbeeld mijn eigen moeder: ze is inmiddels de 60 gepasseerd, maar ze twittert er lustig op los via @Dwaaltuin. In de avonduurtjes houdt ze ook nog eens zelf haar website bij in Dreamweaver, over de tuin die ze als hobby samen met mijn vader openstelt voor bezoekers. Verder is ze als hobby met een groepje senioren een toeristische app aan het ontwikkelen met location based augmented reality. Laatst kon ze niet slapen; dan gaat ze midden in de nacht uitvogelen hoe ze een foto, gemaakt met haar spiegelreflex camera, kan plaatsen bij haar tweets. En het lukt haar nog ook!



Mijn moeder is geen uitzondering. Senioren zijn inmiddels grote social media gebruikers. Pew Internet’s onderzoek naar ‘oudere volwassenen’ (de nieuwe politiek correcte term voor senioren) laat zien dat het gebruik van netwerksites door 50-64 jarige internetters tussen 2009 en 2010 met 88 procent is gestegen tot bijna de helft (zie de grafiek hieronder). Bij 65-plussers is het gebruik verdubbeld (plus 100 procent) tot ruim een kwart, daarmee het snelst groeiende segment. Bijna de helft van de sociale ouderen had de dag voor het onderzoek nog een sociale netwerksite bezocht.



Ook Twitter wordt steeds meer omarmd door onze mede-internetters van 50 jaar en ouder. In 1 jaar tijd is het aantal 50+ twitteraars in de VS met 120 procent gegroeid tot ruim één op de tien. Maar het iPad-gebruik spant de kroon: in de VS was in februari van dit jaar bijna 1 op de 3 iPad-eigenaren 45 jaar of ouder. Zo ook de Nederlandse meneer Strubbe van 86 jaar, die net overgestapt is van zijn MS DOS computer naar een iPad, zoals te zien is in de video hieronder.

Wie is dé senior?
Dé senior bestaat niet. Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. Het Familie Kenniscentrum heeft hier een uitgebreid onderzoek naar gedaan en heeft 5 typologieën gedefinieerd. Samen met Fassaert.com hebben we een aantal gegevens samengevat in een infographic:



Hieronder ga ik kort in op de online behoeften per typologie.

De conservatievere ‘oudere afwachtenden’ en ‘behoudende zorgzamen’ zijn wat angstig en staan afwijzend tegenover innovatie. Ze zijn nog maar weinig online, maar ze zijn er wél en ze maken 35 procent uit van de senioren. Vertrouwen is voor deze groep essentieel. Wanneer ze je eenmaal vertrouwen, zullen ze vaker bij je terugkomen. Om hun vertrouwen te winnen is het belangrijk dat zij zich herkennen in je merk en dat ze kennismaken met de uitstekende, persoonlijke service die je biedt.

De andere groepen zijn veel vaker online. Met de ‘vrijgevochten voorlopers’ voorop als early adaptors, op zoek naar innovaties en kwaliteit. De ‘stoere prijsbewusten’ kun je triggeren met een goede aanbieding of leuke actie. De ‘jonge ruimdenkers’ zijn juist te verleiden door creativiteit, klasse en prestaties. Ook vinden zij betrouwbaarheid belangrijk.

Hoe bereik ik de senioren van nu?
Opmerkelijk in de groepen is het verschil tussen de fysieke en de geestelijke leeftijd. Een 70-jarige ‘jonge ruimdenker’ voelt zich misschien 44, maar de kans dat hij toch wat onzeker is op het internet en zijn gewrichten niet meer zo soepel zijn, is groot. Het is dus erg belangrijk om rekening te houden met een aantal specifieke, inhoudelijke zaken voor de oudere plussers.

Daarom ga ik in mijn volgende artikel verder in op hoe je het beste op deze oudere doelgroep inspeelt. Uiteraard ben ik alvast erg nieuwsgierig naar jouw ervaring met 50-plussers online. Wat valt jou op bij oudere klanten, familie en vrienden? Of ben je zelf 50+? Dan wil ik graag van je horen!
 
Garlyn Jenniskens is consultant bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.