Twinkle | Digital Commerce

Onder de loep: Google Analytics versie 5

2017-05-27
180101
  • 3:02

Enige tijd geleden heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd: versie 5. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.



Tekst: Egan van Doorn

1. Verbeterde user interface
Bij binnenkomst in de nieuwe versie valt direct het nieuwe startscherm op waarmee je heel eenvoudig kunt zoeken in alle accounts en profielen. Dit is zeker voor gebruikers met veel verschillende profielen of beheerders van meerdere accounts ontzettend handig. Verder zijn de menustructuur en terminologie van de rapportages gewijzigd en is de nieuwe versie een heel stuk sneller dan de reguliere versie.

2. Meerdere dashboards
De dashboardfunctionaliteit is misschien wel de grootste wijziging in deze nieuwe versie. Zo is het vanaf nu mogelijk om meerdere dashboards te maken, tot maximaal twintig per gebruiker. Hierdoor kun je vanaf nu voor verschillende gebruikersgroepen (marketing, communicatie, IT etc.) andere dashboards maken met specifiek voor deze gebruikersgroep geselecteerde metrics . Het toevoegen van metrics aan een dashboard werkt op basis van ‘widgets’ waarmee je een stuk flexibeler met gerapporteerde data kunt omgaan. Zo kun je de weergave zelf bepalen (statistiek, cirkeldiagram, tijdlijn of tabel), filters toepassen en het direct vergelijken met een andere metric. Je kunt in totaal maximaal twaalf widgets plaatsen op een dashboard.

3. ‘Events’ als conversiedoel
Een andere belangrijke en praktische toevoeging is dat het vanaf nu ook mogelijk is om ‘events’ (of gebeurtenissen) als doelconversie in te stellen. Dit is naast een conversie op basis van het bereiken van een url, tijd op de site of aantal bekeken pagina’s, de vierde dimensie op basis waarvan conversies in te stellen zijn. Bij events moet je denken aan het downloaden van een pdf-brochure of de klik op een advertentielink. Dit is een nuttige toevoeging omdat je hiermee voorkomt dat je ‘virtuele paginaviews’ moet genereren om bijvoorbeeld de klik op een advertentielink als doel te kunnen gebruiken. Google Analytics remt hiermee het oneigenlijke gebruik van deze pageviews waardoor er minder datavervuiling ontstaat.

4. Uitbreiding aangepaste rapporten
Binnen de aangepaste rapporten is de functionaliteit uitgebreid. Een aangepast rapport is vaak waardevol als dit een specifieke focus heeft op een bepaald datasegment. In de vorige situatie moet je dan werken met geavanceerde segmenten binnen de aangepaste rapporten, maar dat behoort vanaf nu tot de verleden tijd. In de huidige set-up van een aangepast rapport kun je direct kiezen voor een bepaalde context, bijvoorbeeld voor ‘verwijzende sites’. Het is zelfs mogelijk om meerdere filters toe te passen. Je selecteert de metrics die je wilt zien voor deze data subset en je krijgt een maatwerkrapportage met de gewenste informatie.

5. Word cloud
Er is een nieuwe rapportagevorm toegevoegd binnen de zoekwoorden. Het is nu mogelijk om een zogenaamde term cloud (of word cloud) rapportage te maken van zoekwoorden. Hiermee geef je de zoekwoorden visueel weer op basis van een zelf geselecteerde metric (in onderstaand voorbeeld ‘bezoeken’).

6. Laadtijd meten
Het nieuwe rapport ‘Sitesnelheid’ meet de gemiddelde paginalaadtijd op basis van een steekproef die Google Analytics neemt van de pagina’s op een website. Belangrijke informatie, omdat de snelheid van een website voor een aanzienlijk deel ook de posities in de zoekresultaten van Google bepaalt. Om gebruik te kunnen maken van het laadtijdrapport in Google Analytics is het wel noodzakelijk om een extra stuk code toe te voegen aan het bestaande Google Analytics-script.

Eerste stap
Deze nieuwe versie van Google Analytics vormt een belangrijke eerste stap in de doorontwikkeling van het product. Naast een logischere indeling, een eenvoudiger beheer en een sneller systeem is er ook in de techniek flink gesleuteld door Google. Hierdoor is het platform klaar voor belangrijke nieuwe functionaliteiten in de toekomst.  

____________________

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Egan van Doorn (Senior Webanalytics Consultant bij OrangeValley) namens het conversie-optimalisatieplatform Webanalisten.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2011. 

NB: Egan van Doorn schreef onlangs nog uitgebreid over andere nieuwe functionaliteit in Google Analytics: Multi Channel Funnels. Het artikel vindt u hier.