Twinkle | Digital Commerce

'Conversie meer dan gehalveerd in vijf jaar'

2017-05-27
180101
  • 1:18

De conversie van online retailers in Groot-Brittannië is de afgelopen vijf jaar met 55 procent gedaald. Deed in 2006 nog 8,4 procent van de webwinkelbezoekers een aankoop, tegenwoordig is dat nog maar 3,8 procent. Toch is er geen man overboord, aldus brancheclub IMRG.

Samen met Capgemini houdt IMRG de e-Retail Sales Index bij, die de ontwikkelingen in de Britse e-commerce branche in beeld brengt. Meer dan honderd webverkopers leveren data aan, die op geaggregeerd niveau (lees: geanonimiseerd) worden ontsloten.

Dipje
Onlangs maakte IMRG bekend dat de groei van de Britse webwinkelmarkt een dipje vertoont; afgelopen juli werd weliswaar 11,5 procent meer online besteed dan in juli 2010, maar het is anderhalf jaar geleden (januari 2010) dat de maandelijkse groei (jaar over jaar) lager uitviel.

Kopers worden shoppers
Afgelopen jaar groeiden de Britse online bestedingen volgens de statistieken van IMRG met 18 procent, om uit te komen op 58,8 miljard pond. Voor dit jaar is een zelfde groei voorspeld. De krappe verdubbeling van de online bestedingen in de afgelopen vijf jaar gaat gepaard met een ruime halvering van het conversiepercentage, becijferde IMRG en Capgemini. ‘Kopers worden shoppers’, vat IMRG die ontwikkeling samen op de eigen site.

Mobiel drukt conversie
De gemiddelde webconsument maakt tegenwoordig meer afgewogen aankoopbeslissingen. In zijn oriëntatiefase worden verschillende aanbieders met elkaar vergeleken. Volgens IMRG zorgt de opkomst van mobiele telefoons en tablets ervoor dat shoppers nog vaker retail sites zullen bezoeken zonder daar direct te kopen. Daardoor zullen de conversiepercentages verder afnemen.