Twinkle | Digital Commerce

Mulpuru: ‘Mobiele invloed reikt verder dan m-commerce’

2017-05-27
200159
  • 1:35

Online retailers doen er goed aan te investeren in hun mobiele aanwezigheid. Niet alleen omdat ze nou zo veel kunnen verkopen via smartphones en tablets, maar vooral omdat mobiel als een soort centraal station kan fungeren voor verschillende sporen (ofwel verkoopkanalen).

Die boodschap liet Sucharita Mulpuru van Forrester Research achter op de Annual Summit van de Amerikaanse belangenclub Shop.org in Boston. Mulpuru, die ook sprak op de Global E-commerce Summit in Barcelona (verslag), geldt als een van ’s werelds meest toonaangevende experts op het gebied van e-commerce. Na haar presentatie gaf ze dinsdag een videointerview over mobile shopping, dat u hieronder vindt.

State Of Retailing Online 2011
Aanleiding voor het videogesprek is de publicatie van (een deelrapport van) de State Of Retailing Online 2011, in opdracht van Shop.org opgesteld door Forrester Research. Mulpuru is hoofdauteur van het rapport, waarin de bevindingen van 61 online retailers zijn meegewogen. Opvallende bevinding: de groep respondenten die extra personeel wil aannemen voor mobiele verbeteringen (44 procent), is kleiner dan de groep die extra mensen in dienst wil nemen voor webanalytics (46 procent).

100 miljoen dollar
Forrester Research begrootte de Amerikaanse mobiele bestedingen voor volgend jaar op 10 milard dollar. M-commerce tekent dan voor 3 procent van de totale Amerikaanse e-commerce. Dit omzetaandeel groeit tot 7 procent in 2016, nog altijd niet reusachtig:



Smartphones en tablets
De invloed van mobiele apparaten doet zich volgens Mulpuru vooral buiten de directe verkoop gelden. Zeker smartphones worden vaak gebruikt om voorraden te checken of prijzen te vergelijken, terwijl tablets winkelinspiratie kunnen bieden op de bank voor de televisie. Mulpuru spreekt van incremental internet time en ze bespreekt in dit verband onder meer een iPad-applicatie voor tablets rond uitzendingen van de tv-serie Grey's Anatomy.

U vindt het vraaggesprek met Mulpuru hieronder: