Twinkle | Digital Commerce

Forrester: ‘Verkoop buiten West-Europa blijft minder populair’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

In 2018 verkoopt 28 procent van de Europese webwinkeliers cross border. Zij zetten daar samen 40 miljard euro om, zo’n 10 miljard euro meer dan dit jaar door internationale verkopers wordt omgezet. De verkoop buiten West-Europa blijft minder populair.

Dat voorspelt Forrester Research in een deze week gepubliceerd onderzoeksrapport. Per jaar groeit de cross border e-commerce markt met gemiddeld 11 procent, aldus het bureau. Webwinkeliers maken vooral gebruik van mondiale marktplaatsen om internationaal te verkopen en positioneren hun handel voornamelijk (63 procent in 2015) in de zeventien ‘West-Europese landen’. In 2018 zal nog steeds slechts een derde buiten West-Europa handelen.

Hoe kleiner de markt, hoe meer cross border
Consumenten winkelen de komende jaren steeds meer buiten de landgrenzen. Vooral inwoners van kleine e-commerce markten als Spanje en Italië halen hun producten uit het buitenland, concludeert Forrester. Respectievelijk 41 procent en 42 procent van de online shoppers in deze landen kocht in de onderzochte drie maanden cross border.

Nederlanders winkelen graag over de grens
Nederlanders lijken de internationale smaak te pakken te hebben. Van de zes onderzochte West-Europese landen (Italië, Spanje, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland) bleek ons land de grootste stijging van het aantal cross border kopende shoppers door te maken. Momenteel koopt 30 procent van de online winkelende Nederlanders over de grens. In dezelfde periode (drie maanden) in 2014 was dit nog 23 procent. Hieronder ziet u een overzicht van de shoppers per land:

Op 9 september vindt in Bunnik het jaarlijkse Cross Border E-commerce Event plaats. Onder andere Fonq, Leapp en Flinders vertellen hier over hun ervaringen met internationaal verkopen. Op www.crossborderevent.com vindt u het gehele programma.