Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Dekkerwatersport.nl

2017-10-03
180101
  • 2:46

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor Dekkerwatersport.nl.

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Seizoensinvloeden zoekgedrag

Nu de zomer is begonnen, wordt de watersport weer volop bedreven. Een goed moment om te kijken hoe Dekkerwatersport.nl hiervan kan profiteren op het gebied van SEO. In Twinkle 4 van dit jaar (en hier) was te lezen hoe je tot een optimale sitestructuur kunt komen. Voor Dekkerwatersport.nl geldt deze aanpak net zozeer. Hierbij is het met name belangrijk om in te spelen op de seizoensinvloeden.

Het watersportseizoen begint officieel na Pasen, wat duidelijk terug te zien is in het zoekvolume via Google Insights for Search. Tip: ook voor andere zoektermen gerelateerd aan watersport en boten is een vergelijkbare seizoenstrend te zien. Zoek dus uit wanneer je voor welke zoektermen moet optimaliseren. Dekkerwatersport.nl bevindt zich in een gunstige positie. Google Insights for Search geeft namelijk ook de populairste zoektermen aan in relatie tot de zoekterm die je opgeeft. De populairste zoektermen in relatie tot watersport zijn ‘dekker’ en ‘dekker watersport’. Ook de in populariteit stijgende zoekopdrachten, de actuele zoektrends, bevatten de term ‘dekker watersport zaandam’.

Relevante termen

De webshop is kennelijk bekend in de branche want de consument zoekt gericht naar deze winkel. Maar minstens zo interessant is de vraag of Dekkerwatersport.nl goed gevonden wordt op zoektermen die worden gebruikt door consumenten die de watersportwinkel nog niet kennen. Daar ligt het probleem. Op de term ‘watersport’ bekleedt de shop een goede positie in de top drie van Google.nl, maar Dekkerwatersport.nl is nog niet of nauwelijks vindbaar op relevante termen zoals: zeilmakerij, bootonderdelen, boot accu, afdekzeil boot, buitenboordmotor en - specifieker - Mariner buitenboordmotor. Op dit soort relevante en veel gezochte zoektermen ligt de winst.

Oud trucje

Dekkerwatersport.nl heeft enkele acties uitgevoerd om beter vindbaar te zijn. Zo is er een duidelijke structuur, die wordt ondersteund door het kruimelpad, ofwel de ‘breadcrumbs’ (meer daarover hier). Ook bevat de paginatitel vrijwel altijd de naam van de pagina vooraan de paginatitel. Wat er niet goed gaat is de zogeheten ‘keyword stuffing’ onder aan elke pagina van de website. Een screendump hiervan legt het begrip duidelijk uit.



Trucjes
Dergelijke trucjes werkten tien jaar geleden nog wel, maar Google en andere zoekmachines herkennen deze manieren van optimalisatie inmiddels en kennen er nauwelijks meer waarde aan toe.

Vijf adviezen
In eerdere Twinkle’s zijn in deze rubriek de best practices voor dergelijke pagina’s al behandeld. Hierbij de vijf belangrijkste adviezen samengevat op een rij, met tussen haakjes de situatie van Dekkerwatersport.nl:

  1. Plaats de focus zoekterm in de paginatitel vooraan (goed: bijna op elke pagina).
  2. Plaats een stukje tekst op elke overzichtspagina van producten (fout: mist bijna overal).
  3. Link in deze stukjes tekst naar de populairste producten in de onderliggende groepen en gebruik daarbij de focus zoekterm van de producten (fout: mist overal).
  4. Plaats een h1-kop op elke overzichtspagina met de focus zoekterm (goed: wel bij producten, fout: mist bij productgroeppagina’s).
  5. Link zowel bij producten als productgroepen naar relevante of gerelateerde producten en productgroepen (goed: wel bij producten, fout: mist bij productgroepen).

Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2011.