Twinkle | Digital Commerce

Juiste sitestructuur cruciaal

2017-05-27
180101
  • 3:57

De SEO-dokters Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan adviseren webwinkeliers in Twinkle over zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel behandelen ze de sitestructuur van webshops in het algemeen. Met de centrale vraag: hoe kom je tot een optimale sitestructuur?

Een optimale sitestructuur is het fundament voor een goede SEO-strategie. Combineer je dit met kwalitatieve en unieke content, dan is het een garantie voor succes. Maar hoe kom je hier aan?

Volg de volgende vijf stappen:
Stap 1: doelgroep definiëren
Stap 2: zoekgedrag van de doelgroep in kaart brengen
Stap 3: zoektermen toetsen
Stap 4: zoektermen groeperen
Stap 5: zoektermgroepen omzetten naar een sitestructuur

Stap 1: wie is de doelgroep?

De eerste stap is je doelgroep onderzoeken. Wie is de doelgroep, waar zoeken ze naar, wanneer doen ze dit en wat is voor deze groep belangrijk bij de aankoop? Het belangrijkste is dat je productaanbod aansluit op deze behoeften. Als je kijkt naar Easyunderwear.nl, dan gaat het om ondergoed en zwembroeken voor mannen.

Stap 2: hoe zoekt de doelgroep?

We weten nu dat Easyunderwear.nl mikt op mannen die op zoek zijn naar ondergoed en zwembroeken. Bedenk met je logische verstand welke mogelijke zoektermen hiervoor worden gebruikt. Als je kijkt naar zoektermen die relevant zijn aan ondergoed voor mannen, kom je al snel uit op productgroepen als onderbroek en boxershort. Natuurlijk liggen deze zoektermen voor de hand, maar het gaat erom hoe je deze combineert met andere zoektermen. Aan de hand van de fase waarin de consument zich bevindt, worden verschillende zoektermen gebruikt. In de oriëntatiefase is de consument op zoek naar inspiratie en gebruikt hij generieke productgroep zoektermen, bijvoorbeeld ‘Ondergoedmode’. Bevindt de consument zich aan het einde van het aankoopproces, dan gebruikt hij eerder commerciële zoektermen in combinatie met een product, bijvoorbeeld ‘Boxershort kopen’. Logischerwijs ligt de conversieratio het hoogst bij commerciële zoektermen.

De zeven onderstaande type zoektermen spelen in op de intentie van de consument en zijn toepasbaar voor de meeste webwinkels die producten verkopen:

• productgroep (ondergoed)
• product (boxershort)
• merken (Diesel boxershort)
• productkenmerken (wijde boxershort)
• seizoensgebonden/thema's (kerst boxershort)
• inspiratie (nieuwe collectie boxershort)
• commercieel (boxershort kopen)



Stap 3: welke zoektermen zijn waardevol?
De volgende stap is de zoektermen te toetsen voordat je ze gaat groeperen. Deze toets je met het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords. Voer hier de verzamelde zoektermen in. Naast het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords zijn ook Google Insights for Search en Google Suggesties handige tools.

Waar let je nu op? Het belangrijkste is het zoekvolume, dit getal geeft aan of er bestaansrecht is voor de ingegeven zoekterm. Nog een afsluitende tip: combineer gemakkelijke zoektermen met de Keyword Combination tool van Ranks.nl. Hiermee kun je makkelijk een product met twee bijwoorden combineren. Bijvoorbeeld boxershort in combinatie met kopen en bestellen. Voer deze ook in bij het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords, en boek tijdwinst.



Stap 4: zoektermen groeperen
De fout die veel webmasters maken is dat ze voor elke zoekterm een losse pagina maken, zonder deze te groeperen of in een context te zetten met andere relevante onderwerpen of zoektermen. Door de zoektermen te groeperen zorg je voor orde in de site. Om het makkelijk te houden begin je met maximaal vier niveaus binnen de site, waarmee niveau één een generieke term bevat en naarmate je steeds een niveau dieper gaat, je onderwerp specifieker wordt. Wat Easyunderwear.nl uitstekend doet is op niveau één voor ‘Ondergoed’ te kiezen, en op niveau twee voor ‘Boxershort’. Wat nog mist is niveau drie. Uit de analyse in het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords kwam naar voren dat de doelgroep bijvoorbeeld zoekt naar ‘Wijde boxershort’. Deze zoekterm is relevant aan boxershort en valt daaronder. Zet daarom niveau drie in voor zoektermen zoals ‘Wijde boxershort’. Onder dit niveau vallen in dit geval alle relevante producten met wijde boxershort als eigenschap. Het zoekvolume voor de diepere niveaus liggen over het algemeen lager, maar de aankoopbereidheid ligt hoger. Herhaal dit proces voor alle zoektermen. Uiteindelijk heb je een overzichtelijke groepering van de zoektermen.

Stap 5: zoektermgroepen omzetten naar een sitestructuur
De niveaus die eerder zijn vastgelegd, vormen uiteindelijk de sitestructuur. Het enige wat overblijft is het vaststellen van een paginaopbouw en de interne linkstructuur. Net zoals bij Easyunderwear.nl is er een goede paginaopbouw aanwezig. Het belangrijkste is niet meer dan één onderwerp tegelijk op een pagina te behandelen. Dus ‘boxershort & onderbroek’ op één pagina als onderwerp is niet ideaal. Zorg voor een relevante kop en paginatitel, waar het onderwerp in voor komt. Versterk de sitestructuur met een breadcrumb, ook wel bekend als een broodkruimelpad. Hiermee laat je aan de bezoeker zien waar hij op dit moment in de site is. Nu de sitestructuur staat en de pagina's eronder hangen is het een kwestie van verbanden leggen. Bouw de pagina zo op dat er ruimte is voor interne links die verwijzen naar een niveau hoger en lager. Verwijs dus bij de pagina ‘Boxershorts’ naar ‘Ondergoed’, maar ook naar ‘Wijde boxershorts’.

Eduard Blacquière en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2011.