Otto, dat de verkopen uit catalogi ziet teruglopen, gaat zich nadrukkelijker richten op e-commerce. Als gevolg daarvan voert Europa’s grootste webwinkelier wijzigingen door aan de top van zijn organisatie. De herstructurering zou geen banen kosten, aldus Otto.
Het Duitse vakblad Kontakter schrijft over de herstructurering van de Otto Group in zijn nieuwe nummer. Vice-bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand geeft de verantwoordelijkheid over verkoop af aan zijn bestuurscollega Michael Heller, die veel aan category management zal gaan doen. Hillebrand krijgt de leiding over ‘Merk, Service en E-commerce’, een nieuwe bestuursterrein dat het gezicht van Otto naar buiten toe moet vormgeven.
Geen bezuiniging
Kontakter put voor zijn informatieverstrekking uit een rapport van consultancybureau Booz & Co over Otto, dat de werktitel ‘Tempo’ draagt. Otto zou de door het vakblad genoemde herstructurering hebben bevestigd, met de aantekening dat het niet om een bezuinigingsoperatie gaat en er dus geen banen verloren gaan.
E-commerce
Met zo’n vijftig e-commerce platforms wereldwijd genereerde Otto het afgelopen boekjaar (tot en met februari 2011) een webomzet van 4,8 miljard euro. Dat is een miljard meer dan het jaar ervoor, waarmee e-commerce tekent voor bijna alle groei van Otto (van 10,1 miljard naar 11,4 miljard euro). Bij de verkoop onder Otto's eigen vlag ligt het online omzetaandeel inmiddels op zo’n 70 procent.
Achter Amazon
Otto noemt zichzelf in een bericht bij zijn jaarcijfers nog altijd de grootste onlineretailer van de wereld in fashion en lifestyle producten. Het bedrijf claimt na Amazon (34,2 miljard dollar omzet in 2010) overall de tweede webverkoper van de hele wereld te zijn. Ook in Europa is het Amerikaanse Amazon Otto omzettechnisch veruit de baas.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Otto herstructureert om e-commerce te stuwen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.