Beslist.nl gaat webshoppers de mogelijkheid bieden producten van verschillende webwinkels te verzamelen en af te rekenen in één winkelmandje. De vergelijker zet bestellingen automatisch door naar webwinkeliers, die per verkoop commissie afdragen.
Leon Kramer, commercieel directeur van Beslist.nl, noemt de besteloptie ‘een logische volgende stap om definitief nummer één te worden in de alsmaar complexer wordende shoppingmarkt.’ Eenvoud is straks troef, stelt hij: ‘Eén keer zoeken, één keer inloggen, één keer afrekenen en toch shoppen bij meer dan duizend winkels. De droom van onze bezoekers gaat werkelijkheid worden.’
Kramer vertelt Twinkle dat Beslist.nl de besteloptie in het laatste kwartaal van dit jaar zal implementeren. Vanaf dat moment kan in ieder geval met iDeal worden afgerekend op de vergelijkingssite: 'We kijken nog naar uitbreiding met andere betaalmethodes', aldus Kramer.
Performance based adverteren
Volgens de commercieel directeur komt Beslist.nl met de bestelmogelijkheid tegemoet aan de groeiende wens van webwinkeliers om performanced based te adverteren, waarbij ze alleen betalen als ze ook iets verkopen; Beslist.nl zet straks een cost per sale-model (cps) naast zijn cost per click-model (cpc).
Cost per sale met biedsysteem
Webhops met een Pro Account, te onderscheiden van het populaire gratis Starters Account, kunnen zich aanmelden voor ‘Bestellen via Beslist.nl’. Kramer geeft aan dat webwinkeliers zelf invloed hebben op de prijs: 'Shops gaan een percentage betalen van het orderbedrag. Dit loopt via een biedingssysteem zodat webshops uiteindelijk zelf kunnen bepalen welke commissie zij willen betalen voor een order.’
Winkel in, winkel uit
Volgens Kramer zullen webshoppers straks vaker verschillende winkels aandoen om producten te kopen, waar ze gemakshalve nu nog vaak opteren voor het vullen van een winkelmandje bij één webshop: ‘Door de winkels met elkaar te verbinden wordt het verleidelijker om wel dat ene truitje te kopen van winkel X in combinatie met die broek van winkel Y. De kans dat consumenten tot aankoop overgaan wordt hiermee vergroot.'
Het eerste wat ik me afvraag bij dit systeem is hoe ze het gaan doen met verzendkosten. Iedere webshop zal onafhankelijk een bestelling moeten verzenden, gaan de verzendkosten dan ook per webshop worden gerekend ? Dit kan voor de klant nogal in de papieren gaan lopen.....
@Sjoerd Rutten: het lijkt me logisch dat voor bestellingen uit verschillende shops steeds opnieuw verzendkosten zullen worden gerekend. Deze kosten maakt de webwinkelier ook en ze worden anders ook doorberekend aan de klant. Die is bij Beslist.nl dus niet duurder uit.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat in de hoofden van consumenten wel een koopdrempel opdoemt als ze zien dat ze verschillende keren moet betalen voor de verzending.
Dat Beslist tegemoet komt aan de wensen van consumenten en webwinkeliers geloof ik niet zo. Het is eerder tegemoet komen aan hun eigen wensen, en een antwoord op de bedreiging door nieuwe initiatieven zoals Google Shopping. Misschien wel logisch, maar zeker niet in het belang van de webwinkelier.
Wat denk je bijvoorbeeld van cross- en upsellen? Die mogelijkheid wordt de webwinkeliers hiermee ontnomen, onderschat het effect daarvan op de omzet niet.
Daarnaast is Beslist een vergelijker, geen webshop. Ik zie niet in hoe Beslist iemand zover gaat krijgen om een topje bij winkel X te combineren met een broek uit winkel Y, tenzij er iets fundamenteels gaat veranderen aan de site.
Dat de kans dat een consument tot aankoop overgaat hiermee wordt vergroot klinkt dan ook leuk, maar snijdt naar mijn mening gewoon geen hout.
Performance based adverteren kan al prima zonder centraal winkelmandje. Zo laat je webwinkeliers doen waar ze goed in zijn, en dat lijkt me uiteindelijk ook in het belang van Beslist.
Het grootste probleem in deze constructie is de juridische.
De bezoeker koopt op de site van Beslist.nl en betaald aan Beslist.nl. De koper vertrouwt dan ook op de goede naam van Beslist.nl en komt niet of nauwelijks met de achterliggende shops in aanraking. Daarmee wordt Beslist.nl voor de koper, de betrokken partij, de aansprakelijke partij. De koper zal dan ook bij Beslist.nl aankloppen in het geval van problemen en/of het retouneren van producten. Ik vermoed dat de rechter deze redenatie eveneens zal hanteren.
Tevens voorzie ik complicaties wat betreft de betalingen. Beslist.nl ontvangt de betalingen en zal deze na aftrek van haar commisie aan de winkelier uitkeren. Daarmee functioneerd ze als het ware als een bank. Gezien het aantal shops, Belist.nl is geen kleine vergelijker, en de daarmee gepaard gaande financiële geldstromen vermoed ik dat een vergunning van De Nederlandse Bank en/of Autoriteit Financiële Markten noodzakelijk zal blijken te zijn.
@Michel H: Dank voor je beargumenteerde reactie. Ik ben ook benieuwd of webwinkeliers hier mee gaan werken. Het is in ieder geval geen zekerheid dat staks bij meer dan duizend shops kan worden afgerekend op Beslist.nl, zoals Kramer stelt.
Beslist.nl telt op dit moment een kleine vijftienhonderd shops, waarvan enkele honderden een Starters Account hebben. Alleen webwinkels met een Pro Account kunnen gebruik gaan maken van de besteloptie op de vergelijkingssite.
Een ander leuk aandachtspuntje is het ontvangen van de bestelling door de webwinkelier. Hoe gaan winkeliers de bestellingen ontvangen en goed administreren in hun shop omgeving?
@Haitse Wiersma
Beslist functioneert als de partij die de betaling int voor de webwinkel (vergelijkbaar met en ism een PSP). De verkoop komt tot stand tussen consument en webwinkel. Zowel consument als webwinkel worden in de voorwaarden daarop geattendeerd. Dat zal ook op orderpagina en per email worden bevestigd. De webwinkel zal de order bevestigen aan de consument. Het is dezelfde constructie als BOL met Plaza.
@ Leon Kramer
Zoals ik al zeg zal de rechter zeer waarschijnlijk niet met die redenatie meegaan. Aangezien de koper het gekochte met Beslist.nl en op de website van Beslist.nl afrekend zal de rechter eerder met de zienswijze van de koper mee gaan dan de specifieke uitsluitende voorwaarde in de algemene voorwaarden. Beslist.nl is doordat de betaling aan haar wordt verricht sowieso een betrokken partij.
De vergelijking met PSP loopt helaas mank. Een PSPS faciliteert uitsluitend de technische service ten aanzien van de betalingoverdracht maar is zelf niet bij de betaling zijn betrokken. Beslist.nl is echter betrokken aangezien ze de betaling ontvangt.
Ten aanzien van de constructie van Bol.com ten aanzien van de voorwaarden van Bol.com Plaza heb ik dezelfde vraagtekens. Ook hier is Bol.com een betrokken partij en heeft daarmee rechten en plichten ten aanzien van de koper.
Leuk idee! ffShoppen.nl werkt al sinds 2007 met deze constructie. Klanten betalen bij ons dus ook soms meerdere keren verzendkosten als ze van veel verschillende leveranciers iets bestellen. Voordeel: Ze hebben maar 1 account nodig en kunnen alles op 1 website bestellen.
@Mark van Zelst: wat hoor je van webwinkeliers m.b.t. de cross- en upsell-discussie, aangestipt door Michel H. hierboven?
Gaat geen succes worden, klanten willen producten zien en meerdere keuze mogelijkheden hebben in een shop. Bij beslist gaat dat niet op, product informatie is bij Beslist niet echt goed te noemen, klanten zullen meer info willen hebben voordat ze tot aankoop over gaan. Ik zou zeggen blijf gewoon doen waar je goed in bent en stop je energie en geld in het verbeteren van de productinformatie.
Het denken er achter is goed, de winnaar is natuurlijk beslist.nl, de klant verdwijnt niet naar een andere site om verder te shoppen. Maar ik betwijfel of de webwinkelier, die toch een fortuin heeft gestoken in een mooie en bruikbare website/winkel, de klant wil zien verdwijnen naar winkel Y om daar wat anders te kopen, hij zal toch liever zelf de klant illen houden in zijn eigen webwinkel.
Eindelijk eens een goed bericht van Beslist.nl. Na alle veranderingen die toch wel af en toe nadelig voor webshops uitvielen, lijkt me dit een prima stap om toch win/win situatie te creeren voor webshop en beslist.
Ik vermoed dat google shopping deze beslissing teweeg heeft gebracht.
Afwachten hoe ze het systeem gaan implenteren. Want ik denk dat alleen webshops met de gratis verzending toegelaten kunnen worden.
Of beslist moet een directe koppeling maken met het afrekensysteem van de webshop en een centrale inlog voor de bezoeker van beslist? Iedergeval het zal voor beslist een behoorlijke klus worden om het goed werkend te krijgen.
Het nadelige effect denk ik dat de upselling van webshops hierdoor afgelopen is. Omdat de consument keuzes kan maken, bij shop A koop ik dit en bij shop B dit. Zo kan shop A, de consument niet overhalen om nog wat extra's te kopen, bijvoorbeeld: koop dit artikel en krijg de verzendkosten gratis.
Verder verwacht ik ook dat de prijsvergelijking nu wel zal zijn afgelopen. Omdat de prijzen van producten denk ik wel omhoog zullen gaan om de commisie voor beslist zo hoog mogelijk te houden. Nadelig effect voor de bezoekers van Beslist.nl.
Verder vraag ik me af hoe ze cpc systeem naast het cps systeem gaan laten draaien. Het moet nl wel evenredig zijn.
Willem Hoekstra
Mangroove.nl
Mooi bericht! Het speelt in op een reëel probleem van webwinkelen. Maar de betaling is slechst één van de obstakels. Een -wellicht groter- probleem is dat de pakketjes door verschillende winkels verstuurd worden, wat niet alleen consequenties heeft voor de verzendkosten, maar ook de aflevermomenten:
Ik betaal straks één keer, maar krijg op 3 verschillende momenten een pakje afgeleverd (Wanneer ik niet thuis ben), waarna ik 2 van de 3 artikelen terug moet sturen in verschillende pakjes naar verschillende adressen. AL met al fiets ik dan toch liever even naar de stad. Maar als Beslist deze afhandeling nou ook zou coördineren, desnoods ten koste van enkele dagen langere levertijd, dan hebben we een winner! (Maar dat heeft nogal wat logistieke voeten in de aarde natuurlijk.)
En als de consument dan op de webshop van de klant kan bepalen of ze het generieke winkelmanje van beslist willen gebruiken, of dat van de webwinkel, dan zijn we er helemaal. Maar daarvoor moet nog een heel wat water door de zee!
Maar dit is een eerste stap en Beslist legt terecht de vinger op de zere plek van het webwinkelen. Wat een beetje concurrentie al niet voor mooie initiatieven teweeg kan brengen!
Had nog nooit van ffShoppen.nl gehoord. Het is dat ook GEEN vergelijker en heeft weinig assortiment, toont niet duidelijk dat het van verschillende winkels zou komen, er valt ook niks te kiezen tussen winkels. Enige vergelijking gaat dan ook mank en ik vind het beslist.nl plan dan ook van een totaal ander kaliber.
Met de matige productinformatie en vele foutieve shopaanbiedingen bij producten hebben ze wel een flinke uitdaging.
Anderzijds zie ik het wel zitten om een Digitale Camera te kopen voor de prijs van de batterij: http://www.beslist.nl/elektronica/d0000245693/Canon_PowerShot_G12.html
Belsist.nl is doorspekt met veel te lage prijzen doordat de verkeerde producten aan elkaar zitten gekoppelt. Ik zou zeggen:
Kom naar Beslist, en SLA JE SLAG!
Nu gratis Canon EOS-1Ds bij aankoop van 1 batterij!
@Willem: Een winsituatie voor de webshop? Terwijl je verwacht dat alleen webshops die gratis verzending bieden toegelaten kunnen worden? Respect voor de webshop die het redt op basis van orders met slechts 1 product, waarbij de webshop de verzendkosten voor haar rekening neemt én de Beslist commissie moet betalen.
Kijk eens naar Liz & Vic.com. Ook een one-stop shopping systeem en erg handig.
Speaking of it: meer over Liz & Vic is te lezen in een interview met initiatiefneemster Angela Heykoop. Zie hier.
Nemen ze ook de retouren voor hun rekening? Als er aparte verzendkosten bijkomen per adverteerder en je moet alles apart weer retourneren (met bijhorende kosten), dan heeft het niet veel toegevoegde waarde.
Ook omdat Beslist vaak niet actueel is qua voorraadstatus, komt er alleen maar veel ellende van. Denk je iets besteld te hebben wat op voorraad is, blijkt dit toch niet zo te zijn.
Idee is goed uitwerking zal moeten blijken.
Dank voor alle reacties. Uiteraard zullen we er zorg voor dragen dat de uitwerking compleet is en duidelijkheid biedt aan alle deelnemende webshops. Of het nu gaat over betaling, voorraadstatus, correcte prijsvermeldingen, juiste verzendkosten, retournering, commissie en transactiekosten; alle onderdelen zijn "in scope" en zullen optimaal ingericht worden. Doel van al deze processen: tevreden klanten. Dat nemen we dus ook als uitgangspunt. Alleen zij bepalen het succes van deze dienst.
Leon Kramer van Beslist.nl
Op zich is het idee slim. Echter denk ik niet dat veel webshops hier aan mee willen werken. Afgezien van de juridische aspecten, retouren, verzendkosten etc.. Zijn veel webwinkeliers afhankelijk van eigen naamsbekendheid en herhaal aankopen. Daarnaast willen zij hun eigen database verrijken met klaten(en) informatie.
Nu wordt de zaak afgehandeld via beslist, mocht het de klant goed bevallen zou een klant normaal gesproken terug keren naar de webinkel waar het product in het verleden is aangeschaft. Nu gaat de klant terug naar beslist.......iets wat mijnsinziens (negatieve) gevolgen heeft voor de webwinkelier.
Volgens mij is dit niet zo moeilijk. Het is gewoon een drop-shipping model waarbij je op de site van de dropsshipper kan afrekenen en deze stuurt de orders door de naar de aangesloten webwinkels. Deze factureren de producten aan Beslist.nl en sturen netjes op naar de consumenten. Mar wellicht zie ik dit niet goed.
Ben alleen niet zo overtuigd van een drop shipping model. Kleven heel veel nadelen aan:
informatie over out of stocks bij leveranciers
ingewikkeld gedoe mbt verzendkosten. Klanten vreten/begrijpen het niet als in 1x bij het toevoegen van een truitje 4 euro verzendkosten bijkomt. Dat is inside-out en de klant opschepen met je eigen logistieke onvolkomenheden.
Logistieke performance wordt significant slechter: meerdere leveringen met meerdere partijen, meerdere track en trace systemen, retouren afhandeling is complexer, etc, etc. Kortom enorme toename van complexiteit die nauwelijks te vereenvoudigen is.
Beslist.nl Dwingt webshops nu al om een Proa Account te nemen. Ze verwijderen webshops van hun site en vragen er 600 euro voor om er weer op te komen. Ze vertellen dat ze dit met al hun shops gaan doen. Maar dit is geenszins het geval. Oneerlijke concurrentie en een machtspositie staan hierbij centraal voor de webshops
Je kunt natuurlijk ook gewoon naar www.vergelijk.nl daar heb je wel een winkelmandje waar je direct producten kunt kopen bij verschillende webwinkels. Het werkt nu al in een paar categorieen (espressomachines en stofzuigers) en binnenkort in veel meer categorieen met veel meer shops.
bijvoorbeeld zoals bovenstaande link.
Het is seofreak al opgevallen: vergelijk.nl heeft vandaag inderdaad een winkelmandje toegevoegd in verschillende categorieën.
Ik twijfel of dit goed gaat werken, alles gaat via de vergelijker (in dit geval Beslist.nl). Ik vraag me af of dit wel echt zo handig is, we gaan het zien.
Vergelijk prijzen
@webkings ffShoppen.nl is inderdaad ook geen prijsvergelijker, wij zijn een partij welke veel op basis van dropshipment levert en dat gaat beslist.nl in principe ook doen. Echter is de naamsbekendheid van Beslist.nl natuurlijk vele mate hoger, dus ik ben benieuwd van de uitwerking.
@Arjan Voor wat betreft de cross en upselling, veel klanten bestellen meerdere artikelen van dezelfde leverancier, juist omdat de verzendkosten dan gelijk blijven. Daarnaast komen ook veel combinatie orders voor, waarbij mensen dus hogere verzendkosten moeten betalen. Ik zie dit niet als een probleem, daar de klant het anders ook moet betalen als hij bij de verschillende websites apart besteld.
Ik zie overigens nog weinig van het winkelmandje van Beslist.nl. Ze zouden 1 november starten, maar we zijn nu bijna half december.
@Mark van Zelst: bij zijn afscheid van Beslist.nl zei Leon Kramer eind oktober dat de vergelijker naar verwachting 'volgende maand' met een winkelmandje zou komen, in november dus. Maar het laat inderdaad nog even op zich wachten.
Inmiddels is er wel een winkelmandje te vinden, maar ik heb niet het idee dat het een geweldig succes is.