Twinkle | Digital Commerce

'Harense Smid, Megapool.nl en Elektrokoopjes.nl solitair verder'

2017-11-08
200163
  • 1:34

Elektrokoopjes.nl blijft onder de vleugels van Harense Smid als zelfstandige formule bestaan. De afhaalpunten van de verkochte webwinkel blijven geopend. ‘We zoeken vooral synergievoordelen aan de achterkant’, zegt directeur Marc van Schaijik van Harense Smid tegen Twinkle.

Strikt genomen is MGP Internet de nieuwe eigenaar van Elektrokoopjes.nl. Dat dochterbedrijf van Harense Smid heeft ook Megapool.nl onder zijn hoede. ‘Elektrokoopjes.nl is als het ware op Megapoool.nl gezet en gekoppeld aan het SAP-systeem van die site’, legt Van Schaijik uit. ‘We zien mogelijkheden voor synergie op het gebied van kennis, logistiek, processen, klantenservice en inkoopkracht. De komende periode gaan we dat allemaal uitvogelen.’

Drie labels
Net als Megapool.nl, de formule die de Harense Smid in 2004 overnam en in 2008 opnieuw online bracht, beschikt Elektrokoopjes.nl over een aantal afhaalpunten in Nederland. Die blijven gewoon geopend, aldus Van Schaijik. Aan kruisbestuivingen – bestellen bij Elektrokoopjes.nl, ophalen bij een afhaalpunt van Megapool.nl – denkt de directeur vooralsnog niet: ‘We hebben drie labels, Harense Smid, Megapool.nl en nu dus Elektrokoopjes.nl, die voor de klant solitair blijven bestaan.’

Spekkoper
Eind vorig jaar rapporteerde GfK Retail & Technology dat de elektronicamarkt voor pure players praktisch verzadigd is. ABN Amro en CBW-Mitex stelden onlangs nog dat webwinkeliers zonder fysiek verkooppunt hun beste tijd hebben gehad. Van Schaijik daarop: ‘Ik verwacht dat de prijzen tussen online en offline op termijn naar elkaar toe zullen groeien, maar dat is nu nog niet aan de orde. Zolang de prijzen in webwinkels ook in de klantperceptie lager liggen dan in de winkel, zullen we Megapool.nl en Elektrokoopjes.nl als pure players profileren. Het is niet onze bedoeling daar winkelketens van te maken. Het zal mijns inziens eerder gebeuren dat de omzet uit de webwinkel van Harense Smid zal toenemen. Die richt zich voornamelijk op klanten die toch al in onze winkels over de vloer komen.’