Twinkle | Digital Commerce

Megapool terug als 'punt nl'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:50

SimpelwegHet winkelmerk van consumentenelektronica Megapool heeft vandaag de deuren van zijn webwinkel geopend. Vier jaar geleden is de winkel - die in 2003 al de internetactiviteiten stopte - failliet gegaan.

Omgeven door vuurwerk en met een hoop confetti verklaarde commercieel directeur Ric Verhoeff tijdens een persbijeenkomst om 11 uur vanochtend de webwinkel voor geopend. Wat in 2003 jammerlijk mislukte moet in 2008 een succes worden: Megapool.nl. Zonder bakstenen winkels, maar met een afhaalpunt. In Veenendaal vanwege 'de centrale ligging'. Later volgen nog vier afhaalpunten.

De spontane naamsbekendheid van Megapool is hoog, vertelt Verhoeff. 'Negen van de tien mensen noemen Megapool als aanbieder van consumentenelektronica en veel van hen weten niet eens dat de winkel uit het straatbeeld is verdwenen.' En dat merk wordt opnieuw geladen, vanaf eind maart met spots op radio en tv, in print en uiteraard via internet. 'Je ziet veel onbekende namen in het straatbeeld verschijnen van webwinkeliers die een stenen winkel openen, maar mensen hebben steeds minder vertrouwen in onbekende merken.'

Afhalen

De webwinkel steunt op drie pijlers die in de communicatie steeds naar voren komen: 'Veilig betalen', 'Bepaal je eigen prijs' en 'Bezorgen of afhalen'. Het bepalen van de 'eigen prijs' hangt nauw samen met het laten bezorgen of zelf afhalen van de bestelling. Wie afhaalt, kan een aanzienlijk prijsvoordeel tegemoet zien, dat kan oplopen tot wel 50 euro

'We richten ons op de traditionele consument die vanuit zijn luie stoel wil winkelen. Het aantal online aankopen groeit, net als het vertrouwen in webwinkelen en online betalen. Voor ons hét moment om met Megapool.nl te komen.'

Verhoeff denkt dat de mogelijkheid tot afhalen hét onderscheidende kenmerk is waarmee Megapool.nl het gaat redden. Het eerste jaar verwacht hij een omzet tussen de vijf en tien miljoen. 'En wij hebben een eigen klantenservice. Dat is uniek voor een webwinkel.' Ook het helder communiceren van de prijzen, waar anderen die 'wegmoffelen in een hoekje' is een pré voor de winkel, denkt Verhoeff.

Megapool.nl heeft 95 procent van de producten direct op voorraad. Levering is normaliter binnen 48 uur. Niet bepaald een usp als je kijkt naar de razendsnelle levering van bijvoorbeeld de Coolblue-webwinkels en Bol.com.

Megapool is sinds 2004 eigendom van de Harense Smid Groep. De webshop maakt dan ook gebruik van de logistiek en administratie van de groep.