Twinkle | Digital Commerce

Currence zegt snellere notificatie storingen toe

2017-05-26
180101
  • 1:22

Veel commotie de afgelopen dagen rond de Rabobank-storing. Toch de tweede keer dit jaar al dat dit gebeurt. Veel schade ook voor webwinkels, door onze mensen becijferd op zo’n 8 miljoen euro over de 30 uur dat Rabobank iDeal uit de lucht was.

Als je de omzetten per maand, de aantallen iDeal-transacties en de marktaandelen beetje kent, dan is die inschatting van de directe schade op dat moment goed te maken. Belangrijker is natuurlijk dat we als webwinkels het signaal geven naar de betrokkenen - de banken en iDeal-beheerder Currence - dat dit natuurlijk niet kan en mag gebeuren.

Uit de pers
Om dat ook maar snel duidelijk te maken, voerde ik gisteren in Amsterdam overleg met Piet Mallekoote, directeur van Currence. We spraken daar over de DDos-aanval en de wijze waarop banken dit soort zaken wel of niet kunnen voorkomen. Evident is natuurlijk dat niemand dit wil. Mijn grote ergernis bij dit soort zaken, storingen dus of het niet beschikbaar zijn van iDeal, is dat we het vaak uit de pers moeten vernemen. En dat kan natuurlijk niet.

Effectief notificatiesysteem
Met Currence hebben we gisteren dan ook afgesproken dat we dit samen gaan aanpakken en dat we gaan kijken hoe we een effectief notificatiesysteem kunnen inrichten, waardoor wij onze leden snel en adequaat van dit soort calamiteiten op de hoogte kunnen stellen.

In ons al geplande tweemaandelijkse reguliere overleg met Currence, morgen op Bevrijdingsdag, staat dit nu boven aan de agenda. Met de Rabobank hebben we binnenkort weer een ander gesprek.