Taobao, onderdeel van de Chinese Alibaba Group, heeft een showroom van vijf verdiepingen geopend. Met de vrijdag opengestelde Taobao Mall, die volstaat met meubelen, heeft het handelsplatform een fysieke extensie gekregen.
In de reusachtige showroom van Taobao, een platform voor kopers en verkopers à la eBay, kunnen klanten banken, tafels en andere meubelen testen voor ze die online aanschaffen.
Kijken, niet kopen
Op de vloer van de Taobao Mall in Peking, ruim 25.000 vierkante meter groot, worden 22.000 producten van ongeveer 300 verschillende verkopers tentoongesteld. Die kunnen alleen online worden gekocht, schrijft Associated Press (AP). Het is de bedoeling dat binnenkort ook in andere Chinese steden Taobao Malls verrijzen.
Tientallen miljarden omzet
De traditionele Chinese retail ziet met lede ogen aan hoe Taobao zich nu ook begint te roeren in hun kanaal: de winkelstraat. Volgens AP werd afgelopen jaar naar schatting voor 400 miljard yuan ofwel 60 miljard dollar verhandeld via Taobao. Ter vergelijking: dat bedrag vertegenwoordigt bijna twee keer de afgelopen jaaromzet van Amazon. Inmiddels zou 3 procent van alle Chinese retailbestedingen lopen via Taobao.
Alibaba Group
Taoboa is onderdeel van de Alibaba Group, net als het zakelijke platform Alibaba.com. Op die internationale b2b-site werd enorme fraude gepleegd, bleek afgelopen februari. De situatie leidde tot het vertrek van de CEO, de COO en van meer dan honderd andere werknemers van het bedrijf.
Yahoo heeft een belang van 43 procent in de Alibaba Group, 12 jaar geleden opgericht door Jack Ma (foto).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Chinese e-commerce reus opent Taobao Mall
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.