Twinkle | Digital Commerce

Wat doet u met webanalytics, Futurumshop.nl?

2017-05-27
180101

Met webanalytics zijn prachtige rapporten te maken. Maar alleen data verzamelen en rapporten schuiven draagt niet bij aan de conversie. De serie ‘Wat dóet u met webanalytics?’ gaat over de verbeteringen van e-commerce organisaties dankzij de statistieken. Deze keer: Futurumshop.nl.

Tekst: Mark Verduijn

Futurumshop is de winnaar van de Publieksprijs XL in de categorie Sport van de Thuiswinkel Awards 2011. Maandelijks trekt de webwinkel meer dan 300.000 unieke bezoekers. Internetmarketeer Mark Kruisman is onder andere verantwoordelijk voor webanalytics, waarvoor Futurumshop Google Analytics gebruikt. Doel daarvan is om de site, de conversie en de marketingcampagnes te optimaliseren.

De analyse
Tussen de grote hoeveelheden getallen en rapporten in Google Analytics let Kruisman met name op de opvallende hardlopers. ‘Tijdens de Tour de France in juli, bijvoorbeeld, zie je meer dan de andere maanden van het jaar dat wielerteamkleding goed wordt verkocht.’ Daarnaast monitort Kruisman de prestaties van AdWords via Google Analytics. Zo bleek een Google AdWords-campagne met marathon gerelateerde termen niet het gewenste resultaat op te leveren,
waardoor deze voortijdig is gestopt.

De verbeteringen
‘Sommige landingspagina’s voor AdWords-campagnes zijn niet optimaal, zo blijkt uit Google Analytics. Dat komt omdat de meer generieke AdWords-advertenties bezoekers naar een pagina stuurt met on-site zoekresultaten die bij de betreffende advertentie passen’, zegt Kruisman. ‘Maar de volgorde van deze resultaten sluit niet altijd goed aan bij de verwachting van de bezoeker, waardoor deze eerder afhaakt. Door deze campagnes en landingspagina’s aan te passen, schiet het bounce-percentage omlaag.’ Wat verder uit de statistieken bij e-mailcampagnes blijkt, is dat specifieke aanbiedingen of advertenties beter scoren dan generieke. ‘Gerichte advertenties zoals de nieuwe collectie wielerteamshirtjes - in plaats van de gehele collectie fietsshirtjes - hebben een doorklikratio die soms tot wel twee keer zo hoog ligt.’ Daarnaast ‘experimenteert’ Futurumshop in AdWords-advertenties met één van hun belangrijkste unique selling point (usp): geen verzendkosten. De advertentievariant met deze usp heeft een ruim anderhalve procent hogere doorklikratio dan de variant zonder. Analytics is op dit moment ook een belangrijke bron voor het redesign van de webwinkel. Kruisman: ‘Mede dankzij de analyticsinzichten gaan we op de nieuwe site de navigatie anders aanpakken. Zo krijgen bezoekers met behulp van filters meer mogelijkheden om door het assortiment te browsen.’

De lessen
‘Ik weet het, het is een open deur: je moet je niet blindstaren op statistieken. Analytics biedt een mooie indicatie en stof tot nadenken, maar ik zou met de verkoopgegevens uit Google Analytics nooit naar de boekhouder gaan.’

Mark Verduijn publiceert in vakbladen over e-commerce en internetmarketing. Daarnaast is hij online conversie copywriter.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2011.