Het doorberekenen van 1 euro aan de klant voor het betalen via iDeal vindt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, aan 'de rijkelijk hoge kant'. Dit zegt hij in een interview met het programma Avondspits op omroep WNL.
Volgens hem kan het veel goedkoper, want een overschrijving via iDeal kost een webwinkel tussen de 30 en 70 cent. Als een webwinkel daar dus 1 euro voor vraagt, dan is dat te veel, zo stelt hij.
Geen marge
Laurens Groenendijk, managing director Benelux bij Just-Eat - die 1 euro berekenen voor het betalen via iDeal - komt ook aan het woord. ‘Deze euro is inclusief btw’, laat hij weten. ‘Dus daar moeten wij de btw van afdragen en de 30 tot 70 cent aan kosten die daar bijkomen. Voor ons is het dus een break even-product om überhaupt iDeal aan te kunnen bieden.’ Daarnaast geeft hij aan dat Just-Eat een serviceverlenend bedrijf is en dus geen marge maakt op de producten, maar op de service die het biedt.
Verankeren
Jongen vindt het met name belangrijk dat de consument vooraf op de hoogte wordt gebracht dat hij voor een iDeal-betaling 1 euro moet betalen. Wat Just-Eat overigens ook doet. Wel geeft hij aan dat het lastig uit te leggen is aan de klant waarom hij die ene euro extra moet betalen. ‘Beter is natuurlijk om dit soort bedragen in de totale prijs te verankeren’, zo stelt hij.
Verder geeft hij aan dat het betalingsverkeer sowieso goedkoper moet kunnen. ‘En daar willen wij graag als Thuiswinkel.org aan meewerken en bijdragen. Want als het goedkoper kan voor de webwinkels, dan kan het uiteindelijk ook goedkoper voor de consument.’
U kunt hier het volledige interview beluisteren.
Update: In een extra toelichting zegt Jongen dat het aan de webwinkel is hoe die omgaat met het laten betalen voor bepaalde betaalopties, maar dat hij verontustend vindt als de online-retail de reissector achterna gaat. Daarmee doelt hij op allerlei belastingen die bovenop een ticketprijs komen. 'Voor creditcardbetalingen en het betalen onder rembours is het een ander verhaal, iedereen snapt wel dat daar extra kosten aan zijn verbonden. Maar de consument moet wel een alternatief hebben.'
Ook ik vind het erg vervelend om 1 euro te moeten bijbetalen als ik met iDEAL wil afrekenen. Contant geld heb ik nooit in huis want betaal alles met pin. Betalen met cash is wel gratis maar ik moet hiervoor naar de geldautomaat. En is het ook wel voordeliger voor de verkoper? Cash moet toch geteld worden, staat niet direct op de rekening, kan verduisterd worden. Maar er is ook kans op fouten met verkeerde teruggave en is er kans op een overval doordat de bezorgers cash bij zich hebben. Ebn volgens mij kost het storten van al dat kasgeld ook nog wat. Al met al is de afhandeling met cash duurder dan die ene euro. Ik bestel wel bij een ander waar het geen euro kost...
Is het niet zo dat de discussie om dit transparant te maken veel belangrijker is? Ik ben eigenlijk wel blij dat er partijen zijn zoals Justeat.nl die transparant zijn over deze kosten. Of zien we liever dat alle productprijzen omhoog gaan? Wie houden we nu voor de gek? Daarnaast denk ik dat de aanbieder van Ideal, Currence maar eens hun prijsstelling moeten kijken want daar ligt natuurlijk de oorzaak.
mvg Rene
Het is jammer dat Just-Eat niet de waarheid spreekt want hun betalen geen 70 cent aangezien ze veel orders hebben en dus meer richting de 30 cent zitten ;) Dus die 1 euro is complete onzin.
@Wesley, dit is een speculatie.
Wellicht door hoge volumes hebben zij een andere kosten berekening... noem maar wat.
Ben het met Rene eens dat de oorzaak niet bij Just Eat ligt maar bij iDeal.
@Wesley, een kleine berekening van onze kostprijs:
1 euro = 0,84 cent excl. -/- kosten Ideal -/- kosten PSP -/- kosten bankoverschrijving -/- kosten i.v.m. onderhoud/development = 0.
Wij maken net als onze con-collega's GEEN marge op het product zelf maar op onze dienst. Dus zonder deze kosten door te berekenen aan de consument kunnen partijen zoals wij GEEN ideal aanbieden, helaas.
Met groet,
Laurens Groenendijk
JustEat.nl
Het valt mij iedere keer op dat banken heel veel geld vragen voor diensten die super efficiënt zijn. Ideal is voor zowel banken als consumenten 'ideaal' en zou toch niet veel hoeven te kosten. Zelfde geval met geldstortautomaten: banken zouden dolgelukkig moeten zijn met partijen die hun geld op deze automatische manier storten in plaats van dure mensen achter de balie zoals vroeger. Maar ook hier bijna een ontmoedigingsbeleid. Als consument bij de Rabobank mag je maar een paar keer per jaar geld storten via de automaat, daarna kost dit maar liefst 6,30 per keer.
Oftewel: banken, kom uit je ivoren torens en zorg dat betalen geen melkkoe is. Dat bevordert de verkopen en als het goed gaat met webwinkeliers, dan gaat het ook goed met de banken (die hun geld beheren).
Bij de ING kost een pinbetaling 5,2 cent, een overschrijving 7 cent een incasso 9 cent. En wat betaal je voor een iDEAL betaling?? Tussen de 30 en 70 cent, schandalig veel vergeleken met de andere kosten. Volgens mij wordt er maar 1 partij rijk aan iDEAL en dat zijn de uiteraard weer de banken. Wanneer wordt er eens een vuist gemaakt richting deze geldmaffia?
Waarom wordt altijd de webwinkelier aangesproken op de hoge kosten voor ideal????
Waarom worden de banken niet is een keer aangepakt voor de hoge kosten die ze vragen voor een slechte service waar ze alleen maar zelf veeeeeel beter van worden?
@Rene, helemaal mee eens.
Het is een belachelijk hoog bedrag. Ik verwacht veel van PSP's zoals "Multisafepay", zij zijn een verzamelpartij van heeel veel orders bij elkaar en zouden de banken moeten kunnen uitspelen, zij kunnen immers ook dmv scripting snel om kunnen schakelen naar een andere bank.
Probleem is dan weer dat er een extra schakel tussen zit, je moet maar afwachten of Multisafepay dit inkoop voordeel teruggeeft aan de bedrijven.
Banken is en blijft het tuig, zij hebben alle touwtjes in handen en hebben veel te veel macht. Zelfs de overheid kan niet om ze heen en helpt ze weer overeind. Allemaal over de rug van de consument
Waar bemoeit deze meneer zich mee? Het staat een ondernemer vrij om kosten te rekenen voor de gekozen betaalmethode. Wat denkt meneer dat Just Eat kwijt is aan bankkosten voor al die minitransacties en het doorsluizen van die kleine bedragen naar de horecauitbater?
Laten we het eens hebben over het absurd hoge tarief voor lidmaatschap aan Thuiswinkel.org!
Wijnand Jongen heeft zojuist nog een toelichting gegeven op bovenstaand artikel, waarin hij onder meer zegt dat het aan de webwinkels is hoe ze er mee omgaan. Zie de update in het artikel.
Het gaat over Ideal betalingen toch? het spijt mij dat ik velen uit de droom moet helpen maar Mollie (een grote Ideal partner voor veel kleinere webwinkels) berekend wel degelijk 99 eurocent per transactie. Uitbetaling duurt overigens minimaal 5 werkdagen...
Maar als wij het toch even over de overige betalingsmogelijkheden hebben: Pin automaten kosten ook geld in huur en/of aanschaf. Contractduur vaak minimaal 2 jaar. dat geld moet naar een rekening, een zakelijke rekening kost minstens 70 euro per kwartaal. dan gebeurd er nog niets. Zoals eerder gemeld, alle bijschrijvingen en afschrijvingen, stortingen en zelf geld opnames, kosten weer apart geld.
En de enigen die in hun vuistjes kunnen knijpen zijn (wederom) de banken. De ING had het afgelopen kwartaal 1.38 miljard (geen miljoen maar miljard he..) winst. Van de andere banken wil ik het niet eens meer weten want persoonlijk word ik er kotsmisselijk van.
Witte boorden criminaliteit is hip en zelfs door de overheid toegestaan.
Oplossing? de prijzen (nog verder) omhoog en korting geven bij cash betalingen? de consument weer de dupe? of... de banken eens goed op hun plaatst zetten. wie durft? echte journalisten zijn inmiddels ook al schaars.
iDEAL is zo ingeburgerd, het is evident dat je in elke webwinkel met iDEAL kan betalen. Een detailhandelszaak kan niet zonder bankterminal en een webwinkel niet zonder iDEAL. De kosten hiervoor doorbereken of een bijdrage vragen is eigenlijk best vreemd, en als er meer wordt gevraagd dan de werkelijke kosten is het in feite een verkapte vorm van upselling. De pizza van 9.95 is dan stiekum ineens 10.95 EUR (extra marge).
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij met zijn klanten omgaat... Wij vragen alleen een bijdrage (1.95 EUR) aan klanten die achteraf willen betalen of in termijnen. Dit bedrag is een bijdrage, want de werkelijke kosten van de kredietverzekeraar liggen uiteraard hoger (2 EUR + % aankoopbedrag). Voor alle andere betaalmethoden (iDEAL, Bancontact, credit cards, wallets) rekenen wij geen kosten aan.
Bij transactiekosten voor een krediet lever je werkelijk een dienst, maar als je voor iDEAL geld gaat vragen betaalt de klant in feite een bijdrage om te mogen betalen met de meest voor de hand liggende online betaalmethode. Beetje zuur ja !
Er zou een bank moeten zijn die deze service als eerste voor 0,10 zou leveren. Ik denk dat ik bij die bank dan vandaag nog een rekening zou openen. Kan die nieuwe Chinese bank die nu in Amsterdam zit dat niet doen?
Beste mede internet ondernemers. Zelf ben ik sinds 1998 actief met een webshop. Heb de opkomst/ neergang etc allemaal meegemaakt. Een aantal jaren geleden begonnen de banken met iDeal, alleen is men 2-3 jaar bezig geweest om dit te ontwikkelen, het ontwikkelen hielt in, wie verdient het meeste aan deze betaalmethode.
Uiteindelijk kwamen de banken ermee en het werd gelanceerd als, heb je geen iDeal, dan wordt het nooit wat met de internetwinkel, dit is er met een goede marketing actie overal goed ingepeperd. Maar de werkelijkheid is anders, mensen in Nederland zijn gewent om met internet bankieren te betalen, en vragen helemaal niet om iDeal, wij hebben het niet opgenomen bij onze betaalmethoden, kan een ieder alleen aanraden, gooi het iDeal eens 3 maanden van uw site af en U zult zien dat het helemaal geen invloed heeft op uw omzet!
Kunnen we eens gaan praten over zaken die echt belangrijk zijn voor internetwinkels, het verkopen van producten/ diensten die toegevoegde waarde hebben voor een klant. Zorg voor toegevoegde waarde en discussies als over iDeal, verzendkosten en ga zo maar door, blijken helemaal niet relevant te zijn.
Robert Smiesing
Inderdaad, altijd de wijzende vinger naar de webwinkel terwijl de bank de instantie is die deze kosten zo hoog maakt. Laat de banken maar eens fors de prijs naar beneden doen!
Daarnaast is in onze webwinkel de klant vrij om ook gewoon over te maken ipv iDeal te betalen dus heeft de klant een keuze. Wij houden de kosten liever transparant dan benadeel je niemand door in ieder product extra kosten te stoppen.
IDD. Wat is beter een pizza van 1,95 en dan als de klant kiest voor ideal 1 euro extra erbij, of alle pizzas 1 euro duurder, zodat de klant geen keuze heeft en standaard voor ideal betaald ook al kiezen ze niet voor ideal. Dan toch beter transparant!
Wij hadden dat eerst ook, maar dan wordt je gek van alle mailtjes van klanten waarin ze zich beklagen over kosten voor ideal.
Dat doen ze trouwens ook als je geen ideal hebt, ben je de helft van de tijd maioltjes aan het antwoorden over waarom je geen ideal mogelijkheden hebt. Bij ons snapt de klant niet dat een overschrijving eigenlijk hetzlefde als ideal is. Dat heeft de bank er zo ingeramd: Wil je online betalen dan kan dat alleen via ideal!
Ben het eens met webwinkel: Iedereen, alle webwinkels vragen 2,50 transactie kosten voor ideal. Dan kiest de klant wel voor overschrijven en zijn de banken zuur.
Heb je als webwinkel nog je geld sneller binnen ook. Ideal houdt het zon twee to 5 werkdagen vast. Een gewone overschrijving bij dezelfde bank is dezelfde dag nog binnen en anders de volgende dag.
Dit lijkt een beetje op de discussie wel of geen verzendkosten berekenen. Bij het eerst betaald iedereen de daadwerkelijke kosten en bij het tweede, waar de verzendkosten in de productprijs is verwerkt, betalen mensen met grote bestelling deels de verzendkosten voor de mensen met relatief kleine bestellingen.
Ik denk dat Just-Eat het redelijk eerlijk heeft gedaan maar in de beleving van de klant misschien niet. Ik zou zeggen kies voor een goede middenweg. Verlaagd de kosten tot een voor de meeste mensen acceptabel tarief en verhoogd de productprjzen iets.
heb kleine webshop,betaal 0,99 ex btw.!!voor betaling via Ideal,gaat vaak over kleinere bedragen,maar....neem die kosten toch voor mijn rekening,vind ik normaal,je laat klant toch ook niet betalen voor de kosten van geld afstorten?!
punt alleen is :het is VEEL te duur en Ideal had al beloofd dat er vanaf nov.2010......mogelijkheid zou komen om geld VAKER te laten overboeken, nu 7 ! dagen wachten ,hoezo zakken vullen
en ja,er is mgelijkheid tot:vooraf overmaken>toch wordt Ideal gebruikt,want dat betekent dat bestelling "betaald"is en het pakket snel verstuurd wordt
kortom:IDEAL veel te duur EN sneller overboeken
Tja weer een leuk artikel over een webshop die de kosten van de banktransactie daar neerlegd waar ook die kosten worden gemaakt. Namelijk de consument die gebruik maakt van Ideal.
Je kunt als winkel op twee manieren je kosten terugverdienen: 1/ je maakt al je producten een beetje duurder. Dan betaald ook degene die niet gebruik maakt van de dure betaalmethoden (paypal etc.) de kosten. Lijk mij onredelijk. 2/ Je geeft precies aan waar de kosten worden gemaakt en rekend die apart af aan de consument. Lijkt mij zeer redelijk.
Je moet je wel de vraag blijven stellen waarom een volledig electronische betaalmethode zo duur is en blijft. Hier verdienen de banken en tussen personen wederom goud geld aan.
Pinnen kost gemiddels "slecht" 7 cent. De goedkoopste Ideal Paymend provider (Sisow zover ik weet) kost 0,45 euro cent per transactie. Je moet dan nog wel een aantal dagen op je geld wachten.
Consumenten die bezwaar maken tegen het in rekening brengen van de kosten voor het betalen via Ideal houden alleen zichzelf voor de gek. Betalen van de kosten doen ze toch op de 1 of de 2 manier.
Wij vinden dat de kosten daar moeten worden neergelegd waar ze gemaakt worden. Ook voor andere betaalmethoden zoals Paypal etc.
Mij kost een Ideal betaling 0,99 cent hoor dus...... Maar omdat wij erg hechten aan service nemen wij die voor onze rekening.
MVG,
GewoonDaarom
@GewoonDaarom,
Ja dat is ook een methode. Maar ook je service moet betaald worden. Je artikelen worden dan ook duurder en betaald iedereen voor het betalen van een aantal klanten met Ideal.
Mooie actie dat de directeur van Thuiswinkel.org, een belangenvereniging voor internetondernemers, zijn beklag doet over dezelfde ondernemers terwijl hij het onderliggende probleem gewoon kent.
1 euro is inderdaad veel. Wij betalen 45c ex.BTW. Zie onze ideal provider
Deoorbel: wat jou redelijk of niet redelijk lijkt is niet belangrijk. Belangrijker is hoe de klant het ervaart om voor verschillende betaalmethodes verschillende tarieven te betalen. Volgens mij beseft het overgrote deel van de consumenten helemaal niet welke diensten die een webwinkelier afneemt geld kosten en hoeveel. Daarom is de consument ook zo dol op de "altijd 1,95" van bol.com. En iedereen die een beetje nadenkt weet dat een pakketje versturen in NL echt geen 1,95 kost.
Daarbij heb je nog met zeer uiteenlopende kosten te maken. De één vraagt 50 cent voor een iDEAL transactie, de ander 99 cent. De één doet z'n logistiek zelf, de ander besteedt deze uit. Gevolg: een hele andere kostenstructuur.
Sowieso is het aan iedereen om zelf te bepalen wat hij waarvoor rekent. In de meeste gevallen is het aan te raden om kosten te rekenen daar waar consumenten kosten verwachten, en ze niet te rekenen daar waar ze niet worden verwacht. Maar stel je zit in een hele concurrerende markt, en krijgt traffic uit een prijsvergelijker die verzendkosten en andere kosten niet meerekent, dan kan het de moeite lonen om daar van af te wijken.
@GewoonDaarom: doe je dat met alle kosten die je maakt? Dan zul je wel rijk worden :)
je gaat klant NIET laten betalen voor IDEAL, je kan het doorberekenen in prijs,jaaaaaa,dan betaald hij het ook,maar allerlei kosten (verpakking enz.) wordt toch ook door berekend !!!Ideal moet gewoon goedkoper en sneller overboeken.
@Michel, Natuurlijk heb je gelijk.
Het is echter ook zo dat de cunsument wel degelijk zo langzamerhand doorheeft dat betalen ook een prijs heeft. Dat hij een artikel goedkoper krijg als hij het betaald via een overschrijving in plaats van Ideal, of ophaald van een locatie in plaats van thuis af te laten leveren.
Maar ook voor je standpunt is wat te zeggen.
@Marij Dit zijn direct aanwijsbare kosten die bij die transactie horen. Waarom dan niet direct in rekening brengen. Kosten daar waar kosten gemaakt worden. Duidelijk en inzichtelijk voor de consument.
Wat betreft de hoogte van de kosten kan ik je alleen maar toe juichen.
Ik vind het sowieso ouderwets om betalingskosten door te rekenen aan de klant. Vroeger gebeurde dit ook bij het pinnen. Bij Eccellente betalen betaald de klant niet voor de transactiekosten en wordt tevens tegemoet gekomen in de verzendkosten.
Eccellente.nl
Onderhoudsartikelen.nl
@Phefier, Dit is geen reklame of advertentie forum. Maar uitwisseling van gedachten. Jammer dat je het op een andere manier gebruikt.
Of je het nou appart berekend of doorberekend in de prijs, feit blijft dat het te veel kost en dat alleen de banken er wijzer van worden.
Kunnen we niet ipv elkaar vertellen hoe het wel of niet zou moeten onze krachten bundelen en iets tegen de banken beginnen! Dat geldt ook voor thuiswinkel org, ipv van de webwinkels af te vallen zouden zij zich hard moeten maken voor zowel de webwinkels en daarmee dus ook de consument en zich tegen de banken moeten keren.
De banken lachen lekker in hun vuistje met dit soort discussies, want iedereen wijst naar de webwinkels!!!!
@g.erwig Geheel mee eens. De betaalmethode is extreem duur en levert alleen de banken veel geld op.
Geld wat linksom of rechtsom door de consumenten word betaald.
Persoonlijk vind ik dat de heer Wijnand Jongen daar geen zeggenschap over heeft. Een ondernemer is vrij om te rekenen wat ie wil. Of hij of zij daar mee concurerend in de markt staat is een andere vraag.
Waar de heer Wijnand Jongen wel overgaat is de hoogte van het bedrag van het lidmaatschap van de thuiswinkel organisatie.
Media Homeservice moet per verkoop 1 euro inclusief BTW afstaan aan meneer Wijnand Jongen en zijn clan.
Dit vinden wij veel te hoog!
De heer Wijnand Jongen onderneem actie alstublieft!
Hier doe ik, www.dcsshop.nl en www.dendic-webshop.com niet aan mee.
Ik vind het absurd om kosten welke hoe dan ook doorberekend worden, te verhalen op de klant.
Ik verkoop allehande artikelen, kijk maar eens op mijn websites.
In de verkoopprijs zit een winstmarge, daar betaal ik allerlei onkosten van, behalve de verzendkosten.
Stel je voor dat je allerlei onkosten zou moeten gaan verhalen op je klant.
Dan is het einde zoek als je alles moet gaan verhalen.
Zou toch te gek zijn, vind ik.
Op http://www.bax-shop.nl berekenen we helemaal geen kosten extra voor ideal, creditcard of soortgelijke betaalmethoden. We moeten niet discrimineren.
Wel mogen die ideal en creditcard kosten eens rap naar beneden bijgesteld worden. Wanneer je meer dan 100.000 transacties doet is het toch wel een enorme kostenpost aan het worden.
Just-eat.... goed dat jullie die gewoon doen wanneer het in je ondernemersvisie past. Eveneens goed dat dit onderwerp weer eens op tafel komt. De banken moeten hun prijzen echt gaan bijstellen voor een bit/byte procedure van niks.
Komt dit alles ook niet een beetje voort uit de mythe dat een webshop nauwelijks kosten heeft? Wie dat overigens bedacht heeft is m.i. redelijk rijp voor een psychiater :-) of bestond zijn/haar wereld alleen maar uit zolderkamer dropshipment shops?
Ik durf zelfs stellen dat we inmiddels meer kosten hebben dan menig niet e-commerce gerelateerde bedrijven. Belachelijke hoge betaalkosten, software facturen die de pan uitrijzen, onbetaalbare thuiswinkelwaarborg lidmaatschappen. etc etc
De propaganda van het 'ideal' instituut dat het zo goed, en zo veilig is moet natuurlijk ergens van betaald worden. Juist...... van die 30-40 of 70 cent :-))
Stuitend hierbij is natuurlijk dat ideal een veilige betaalmethode zou zijn? hoe dan precies? kan een klant die terugdraaien als er niet geleverd word? kun je ergens een klacht indienen als er een algehele storing is of er weer eens een dubbele betaling doorgekomen.
Ik kan helaas al een tijd lang niet veel anders concluderen dat wij de nwe melkkoe van velen zijn :-))
Het zal op en dag wel beter worden zoals reeds gemeld kost een pinbetaling nu nog maar een fractie van wat het in het begin moest kosten. Zodra alle cowboys zich weer op een andere bedrijfstak gaan storten omdat er gewoonweg niks meer te halen valt in e-commerce land zal alles wel normaliseren.
tot die tijd vechten we gewoon braaf door :-))
Succes allemaal !
@Dick van Zanten: Als je dan toch zo prat op gaat dat je denkt dat je geen kosten doorberekend dan denk ik dat je echt niet nadenkt. Natuurlijk reken je die door, je moet ze immers zelf betalen dus zitten ze in je winstmarge. Bij ons in de shop mogen de mensen zelf kiezen, of ik betaal extra kosten en gebruik ideal, of ik betaal geen extra kosten en maak het bedrag even met de hand over.
De verzendkosten worden toch ook genoemd en betalen de klanten voor? Nou bij ons idem, of ze betalen geen verzendkosten en komen het product gewoon afhalen. Hoe helder kun je dan zijn. Waar kosten zijn zal er iemand moeten betalen en uiteindelijk is het de klant zelf die bepaald welke kosten hij wil betalen.
Daarnaast zijn het dus gewoon de banken die er schandalig veel op verdienen maar dat weten we allang en helaas kunnen wij daar niets aan doen, er is geen bank die iDeal voor 7 cent doet zoals de kosten van een normale bijschrijving en het is gewoon triest dat we daar geen bal aan kunnen doen!
Wat denk ik heel belangrijk is voor een klant is dat er geen verassingen achteraf zijn. Dus als iedereen op voorhand of vroeg in het checkout proces bij Just-Eat al weet dat er straks een euro bijkomt voor iDEAL betaling dan gaan klanten niet snel afhaken. Weten ze dat niet dan kan het een reden zijn om de bestelling niet af te maken.
Ik stond de eerste keer zelf ook te kijken van die euro toen ik wat wilde bestellen bij just-eat. Ik heb trouwens wel de bestelling afgemaakt.
Je kan ook kiezen om cash te betalen en die euro fooi te geven aan de bezorger ;-)
Bij UitlaatDiscounter.nl hebben we gekozen om geen extra kosten te rekenen voor iDEAL, CreditCard en MisterCash. Bij ons betaal je alleen voor rembours en via factuur (Klarna) een kleine toeslag.
Maar wat je ook kiest, zorg dat de klant het op voorhand weet.
Wij hebben er zelf als bedrijf alle belang bij dat de kosten van iDEAL zo laag mogelijk zijn voor (web) winkeliers en zijn geen bank maar ik wil toch twee kanttekeningen plaatsen: ten eerste gaan de gemiddelde iDEAL tarieven al enkel jaren naar beneden en is er voldoende aanbod om zelfs bij kleine aantallen onder de 45 cent uit te komen. Ten tweede: weet je wat de kosten voor online betalen in landen om ons heen zijn? Daar rekent men meestal met een percentage, net als bij credit cards. Dan betaal je in Belgie of Duitsland ineens 1,5% over het factuurbedrag voor een Bancontact/MrCash of Giropay transactie, oftewel 1 euro 50 op een bestelling van 100 euro. PSP kosten komen daar nog bij. Dat is pas belachelijk - om de kosten voor een betaling af te laten hangen van de factuurgrootte. Mijn punt is: het kan altijd beter, maar het kan ook nog veel slechter! Webshops die internationaal verkopen lopen hier heel hard tegenaan.
Klanten allerhande kosten doorberekenen is volgens mij niet slim. In de supermarkt moest je betalen voor het gebruik van een PIN pas, de meeste supermarkten hebben dit al jaren geleden afgeschaft. De kosten voor betalingsverkeer zijn gewoon een onderdeel van de bedrijfskosten en de ondernemer moet deze kosten in zijn brutomarge opnemen. Je hoeft toch ook geen toeslag voor bijvoorbeeld de opslag of de gasrekening als het koud is?
Bijvoorbeeld bij onze webshop nukledingkopen.nl verzenden wij gewoon gratis, betalen de retourzending als er iets wordt terug gestuurd en worden geen kosten berekend voor het betalingsverkeer. Wij krijgen hiermee heel veel positieve reacties (en bestellingen).
IDEAL is TE DUUR dat is vanzelfsprekend. mijn website verkoopt hoesjes voor OV chipkaarten en andere pasjes, maar die 0,99 cent wat betaald moet worden via Mollie, kan niet altijd op de rekening genomen worden van de verkoper. als er een product word verkocht waar nog niet eens een euro winst op zit, word er verlies gedraaid op die sale. een product van 2 euro wat met I-Deal word betaald is in 1x 3 euro dat is een prijs verhoging van 150%, dat kan egt niet door de beugel. beter maken ze het zo een aantal % van de sale t/m een bepaald bedrag zeg 2 euro bij een sale van 1000 euro.
hoe kan met ooit 0,99 cent vragen voor een transactie? waar gaat dit heen. mijn site http://www.chipbuddy.nl raakt eraan deze kosten te laten zien aan de klant, deze kunnen er zelf voor kiezen of ze met IDEAL betalen of gewoon een bankoverschrijving. Het is Immers het zelfde, werkt nog sneller ook.
IDEAL ï¼? maak de transactie kosten 1%, tot een maximum van 2 euro bij een transactie van 2000 euro of hoger, dan hebben de kleine ondernemers en service bedrijven zoals justeat daar geen hinder van
mvg Willem Molkenboer
Chipbuddy International V.O.F.
Wij betalen 0,49 cent per transactie, verder geen opstartkosten of abonnement. De service is optimaal en snel, dat vind ik het grote voordeel. Zie onze ideal leverancier
via Sisow betaal je 45 cent all-in
Nette prijzen, via Buckaroo 44 cent maar wel een abonnement.
Als webshop hebben wij onlangs besloten om iDeal gratis aan te bieden. Dat hadden we véél eerder moeten doen.
Het voordeel als webbelier is dat je meteen je order kan verwerken en verzenden. Als je de klant laat betalen voor iDeal kiezen ze vaak het gratis alternatief van overboeking. Je moet dan vervolgens de bestelling alvast apart leggen, de betalingen controleren, manen als er nog niet is betaald, nog een keer manen als er dan alsnog niet is betaald en als je pech hebt de order annuleren. Daarnaast bestaat de kans dat klanten zelf tussentijds besluiten om toch maar te annuleren.
Dus, medewebbeliers, probeer de iDeal-kosten bij je paymentserver naar beneden te onderhandelen (<50 cent moet zeker lukken) en maak je iDeal gratis!</p>
Gratis bestaat niet, de kosten zullen toch betaald moeten worden.
Ook wij hebben een hekel aan die hoge kosten om betalingen te kunnen laten doen.
Wij zijn van de ING overgestapt naar Sisow voor de iDEAL betalingen en dat is vele malen goedkoper waardoor we niets te hoeven doorberekenen.
Alleen PayPal klanten belasten we met 2% van het factuurbedrag, in dit is tegen kostprijs gedaan.
Interessante discussie! Wij vinden het puur qua klantvriendelijkheid niet kunnen om voor het veilig betalen via iDeal een bedrag door te belasten aan de klant. Wij nemen deze kosten dan ook zelf, kleine moeite denk ik.
Groet,
Showtec DAP Audio Shop
@de Krijger: en wij vinden het puur qua leesvriendelijkheid niet kunnen om in je reactie (nogmaals) te linken naar je eigen handel.
Het rekenen van extra kosten voor betalen met iDeal ontmoedigd het betalen per bank. dat betekent contant afrekenen aan de deur en dat betekent dat de belastingdienst geld misloopt en er zwart geld is omgezet. bovendien ga je ook niet al je overheadkosten specificeren op je justeat bestelling.
Vind gewoon dat dit gratis moet.
Erg jammer want eten bestellen is al duur.. Ik kom nauwelijks buiten de deur dus soms wat bestellen wil ik dan wel erin houden maar je betaald al gauw 2,50 aan bezorgen en ideal nog eens die euro.. Ik kap dan ook heel vaak de bestelling af omdat het mij gewoon te duur is!
Ze zouden meer bestellingen krijgen als dit aantrekkelijker geprijsd was. Jammer.