Twinkle | Digital Commerce

Zoef.com speelt in op deeleconomie, wil alles verhuren

2017-05-27
224137
  • 1:54

Een groep online ondernemers lanceert vandaag Zoef.com, 'het verhuurplatform dat alles verhuurt'. Zoef.com mikt aan de vraagkant zowel op de particuliere als op de zakelijke markt. Alleen professionele verhuurders kunnen hun aanbod op de site plaatsen.
 
Zoef.com wordt gepresenteerd als ‘one-stop online verhuurshop’, een webstek waarop alles is te vinden wat mensen of bedrijven korte tijd nodig hebben. ‘Van een paard om op te trouwen tot privéjest en tenten’, aldus Niels Duijvestijn van online reclamebureau BrainAds. Hij vormt met mede-investeerder Onne Holsmuller en Paul Rijk de dagelijkse leiding over de start-up, waarbij Laurens Groenendijk en Arno Ruijzenaars alleen als investeerder betrokken zijn.
 
Goedkoper en duurzamer
Zoef.com speelt onder andere in op de rental economy, de huurtrend die samenhangt met metatrends als zuinigheid en duurzaamheid. ‘Veel artikelen die mensen of bedrijven aanschaffen, worden nauwelijks gebruikt en staan op de plank’, aldus Duijvestijn in een persverklaring. ‘Waarom de investering doen van koop als je voor een veel lager bedrag ook kan huren?' In tijden van crisis is huren een eenvoudige manier van bezuinigen, wil hij maar zeggen, en een duurzame bovendien: 'Hoe meer mensen een zelfde product gebruiken, hoe minder er hoeft te worden geproduceerd. Dat is een van de uitgangspunten waarom we Zoef.com zijn begonnen.'
 
Zevenduizend producten en diensten
Het huuraanbod op Zoef.com bestaat bij de start uit zo’n zevenduizend artikelen en diensten, van barpersoneel tot een kersttakkenvangspel. Ze komen
van professionele verhuurbedrijven en niet van consumenten, die via peer-to-peer platforms als Marktplaats, Peerby en als Airbnb steeds vaker optreden als deeltijdondernemer. De bedoeling is dat het assortiment van Zoef.com nog fors wordt uigebreid, ook liggen er plannen voor een entree op de Belgische markt.

Grote kansen
Volgens Duijvestijn is er markt voor een brede verhuursite: ‘Klanten moesten tot nu toe websites van allerlei verschillende aanbieders afspeuren, op zoek naar het gewenste artikel. De gevestigde bedrijven laten daarmee zulke grote kansen liggen, dat wij ons eigen verhuurplatform zijn begonnen. We zien soortgelijke initiatieven in de Verenigde Staten grote successen boeken, wij gaan de uitdaging graag hier aan.’

Treatwell
Investeerder Laurens Groenendijk, voormalig directeur van Just-Eat en betrokken bij de Nederlandse lancering van modeplatform Miinto, was onlangs ook al in het nieuws met een verse Nederlandse start-up: Treatwell. De boekingssite voor kappers, beautysalons en spa’s ging vorige week live (persbericht).