Het Online Analytics Onderzoek door AboutAnalytics gaat terug naar de tool die in 2006 voor een revolutie in de branche zorgde: Google Analytics. Ruim 90 procent kans dat deze tool ook op uw site draait. Maar donkere wolken pakken samen voor Google Analytics. Wat brengt de toekomst?
Tekst: Taco Potze en Mieszko Czyzyk
Hoe groot is het marktaandeel van Google Analytics? AboutAnalytics, een adviesbureau over webanalytics, meet welke analytics-pakketten er draaien op de (Alexa) top 10.000 websites van 10 landen. Op ongeveer 17 procent van de top websites is er geen enkel pakket aangetroffen. Als je de websites die geen enkel analytics-pakket gebruiken weglaat, dan is het marktaandeel van Google Analytics 92 procent.
Gebruik
Wanneer een site wordt gemeten met Google Analytics, wil dat niet direct zeggen dat een organisatie Google Analytics ook daadwerkelijk gebruikt. Voor het Online Analytics Survey 2011 is daar expliciet naar gevraagd. Ook antwoordden gebruikers of zij tevreden zijn met de tool, of Google Analytics de bottom-line verbetert en of de tool actionable insights levert. In de grafiek hieronder vindt u de resultaten.
Wensen
De top vijf wensen van Google Analytics-gebruikers is als volgt, blijkt uit het onderzoek:
1. Realtime
2. Beter dashboard (en rapportage)
3. Conversie tracking (retrospective)
4. Trendanalyse
5. Individuele tracking
Daarnaast zijn er veel individuele eisen zoals: logischer, flexibeler, betere metrics, dynamische content meten, eerste en laatste conversiebron etc. De mening over de noodzaak van deze functionaliteiten kan wisselen, feit is dat 17 procent van de gebruikers in de survey aangeeft binnen twee jaar een andere tool dan Google Analytics te gaan gebruiken.
Cookie wetgeving
Ondanks de tevredenheid en stijgende trend in het gebruik in de afgelopen jaren van Google Analytics is de verwachting dat het gebruik niet veel verder zal groeien of zelfs zal dalen. Dit komt mede doordat er een nieuwe cookie-wetgeving in Nederland zal worden geïntroduceerd. Om privacyredenen komt er een beleid dat websitebezoekers beschermt tegen bijvoorbeeld advertentie targeting, zonder toestemming vooraf. Hoewel de onderzoeksorganisatie TNO de overheid adviseert een opt-in systeem te gebruiken, zouden branchepartijen liever een informerend cookie-icoon zien op de betreffende websites. Denk aan een soort van digitale ‘nee-nee’ sticker voor cookies. Dit kan ervoor zorgen dat overheidsinstanties minder gebruik van Google Analytics willen maken. Ook het blokkeren van cookies bij consumenten kan er toe leiden dat andere tools nodig zijn om meer inzicht te krijgen.
Vergelijken
In Duitsland maken ze zich al jaren zorgen over het gebruik van Google Analytics. In sommige deelstaten is het gebruik ervan voor overheidswebsites verboden en het gebruik door bedrijven nog steeds omstreden. De impact van deze discussie is te zien in het gebruik van Google Analytics in Duitsland vergeleken met Nederland en Amerika.
Open source
Alternatieven voor Google Analytics zijn er genoeg. Helaas is van de meeste concurrerende diensten het data (privacy) beleid vergelijkbaar met die van Google. Voor commerciële alternatieven die je wel je eigen data laten opslaan en beheren, moet flink worden betaald. Een interessant pakket dat een relatief voordelig alternatief biedt, is Open Web Analytics. Dit is een open source oplossing die alle functionaliteiten biedt die Google Analytics heeft. In bepaalde opzichten kan het zelfs meer. Data wordt lokaal opgeslagen in je eigen database, dus het is helemaal aan jezelf wat daarmee gebeurt. Minpunt is dat de user interface van mindere kwaliteit is dan die van Google Analytics. Dit maakt analyse en concrete acties uit je data halen lastiger. Maar moeten organisaties bij privacyzorgen massaal over op een (duur) commercieel alternatief of Open Web Analytics? Helaas is de situatie niet zo eenvoudig. Commercieel of open source, in beide gevallen moet worden geïnvesteerd in een server voor de dataopslag. Als een website druk wordt bezocht, loopt de database met gebruikgegevens zeer snel richting honderden gigabytes. In het geval van een open source oplossing ben je bovendien als organisatie zelf verantwoordelijk voor updates en beveiliging van de gegevens, ook geen geringe uitdaging. De overstap van Google Analytics naar een ander pakket moet dus een weloverwogen beslissing zijn. Weegt meer controle over je data op tegen de kosten?
Conclusie
Op dit moment neemt de dominantie van Google Analytics nog steeds toe. Ondanks de beperkingen van het programma zijn de meeste gebruikers tevreden en levert de tool een positieve bijdrage aan de doelstellingen van organisaties. Afgezien van wet- en regelgeving, hebben bedrijven, overheid en analisten een verantwoordelijkheid waar het gaat om de data die wordt opgeslagen over hun gebruikers. Bij de keuze voor een nieuw webanalyticspakket zou de privacy en locatie waar data wordt opgeslagen daarom een grote rol moeten spelen. De uitdagingen voor de komende jaren zijn dus groot. Niet alleen moet er worden geïnvesteerd in kennis, maar ook dataopslag en privacy gaan de komende tijd een prominente rol spelen.
-------------------------------------------
Online Analytics Survey
Elk jaar voert AboutAnalytics het jaarlijkse Online Analytics Survey uit. In dit artikel leest u de voorlopige conclusies uit het onderzoek, dat tijdens het schrijven van dit artikel nog liep. Meer resultaten en de definitieve uitkomsten kunt u vinden op Webanalisten.nl en Aboutanalytics.com.
-------------------------------------------
Taco Potze is medeoprichter van AboutAnalytics en samen met Mieszko Czyzyk eigenaar van GoalGorilla Internet Strategy.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2011.
Leuk onderzoek heren? ik zie in de conclusie alleen niet terug waar die smeuige titel vandaan komt?
Google Analytics is al een paar jaar achterhaald als je de mogelijkheden van andere software bekijkt.
Ik had meer verwacht van dit artikel na het lezen van de titel. De afbeelding met daarin de vergelijking tussen Nederland, de VS en Duitsland vind ik wel heel misleidend. Het lijkt door de afbeelding en de begeleidende tekst alsof er een enorm verschil is maar het verschil is slechts 6%.
Jammer!
Een ronduit matig artikel, dat de titel allerminst waarmaakt en waarin juist vooral ontzettend positieve dingen over GA staan. De afbeelding die Robbert hierboven noemt is inderdaad misleidend. Wordt de kwaliteit van artikelen door Twinkle niet meer gecheckt ofzo?
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Voor al jullie reacties geldt inderdaad dat de titel niet helemaal sluitend is met de rest van het artikel. In ons oorspronkelijke stuk is de titel dan ook anders. Deze redactionele titel trekt natuurlijk wel meer mensen naar de site. Bij deze een kleine toevoeging op het artikel en het onderzoek. Ik voer verdere discussies graag via deze site of via (@AboutAnalytics)!
De discussie die we op gang willen brengen is in hoeverre Google Analytics zijn door AboutAnalytics aangetoonde dominante positie zal blijven handhaven. Dit is een interessante vraag. Groeit dit pakket net als de Google zoekmachine door tot een 95% marktpenetratie in Nederland? Of zal de groei afzwakken en wat zijn mogelijke redenen waarom iemand voor een ander pakket zal kiezen.
We hebben hiervoor 3 mogelijke redenen aangevoerd:
Met name het eerste punt is belangrijk. Webanalisten hebben een verantwoordelijkheid mbt de privacy van haar sitebezoekers. Vaak zien we dat dit niet goed wordt gewaarborgd.
Onze data is fair game
Zo stelt de site Kieskompas.nl dat Kieskompas nooit individuele gegevens van gebruikers ter beschikking aan derden stelt. En Bij Kieskompas wordt uw IP-adres niet in combinatie met uw antwoorden opgeslagen. Toch wordt Google Analytics gebruikt op de KiesKompas.nl website. Er worden dus individuele gegevens en een IP adres aan derden doorgegeven zonder toepassing van IP masking.
Aan de andere kant zien we een sterke bewustwording optreden. Tijdens het Web Analytics Congres werd opgemerkt dat Google zelfs met de meest strakke juridisch voorwaarden niet kan garanderen dat data veilig is opgeslagen. Middels verschillende wetten kan de Amerikaanse overheid data opvragen van zowel Amerikanen als buitenlanders en zonder openbaring van deze aanvraag. Data die wij netjes verzamelen is daarna fair game.
Van Google zelf hoeven we weinig te verwachten..
Het in California gevestigde dont do evil Google respecteert de Europese Safe Harbour overeenkomst over data privacy, maar slaat al zijn data op in de VS en weigert ondanks eerdere beloften een datacentrum in Europa te openen. Google wil daarnaast niet openbaar maken hoe vaak overheidsinstanties informatie opvragen of inkijken.
Jeroen Schouten, hoofdjurist van Google Benelux, verwoordde het onlangs op een congres over ICT-recht: Onze menukaart is beperkt, maar je kunt toch weg? Dan moet je verder niet zeiken.
We moeten hierover een goede discussie voeren in de online analytics wereld. Anders doet de overheid dit voor ons en we weten allemaal hoe dat afloopt.
Op AboutAnalytics.com (beta) blijven we markttrends voor alle online analytics tools in de gaten houden en geven we binnenkort gericht advies over zowel Google Analytics als alternatieve tools.