Twinkle | Digital Commerce

Just-Eat: 32 miljoen omzet in Nederland en extra groeigeld

2017-05-27
328106
  • 2:22

Just-Eat boekte afgelopen jaar een omzet van 32 miljoen euro in ons land. Met 48 miljoen dollar aan voornamelijk Amerikaans groeigeld wil het e-commerce bedrijf in maaltijdbezorgingen nieuwe markten aanboren, waaronder de Amerikaanse.

Just-Eat, een Deens bedrijf dat in Londen kantoor houdt, is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met Take-away.com. Dat Nederlandse bedrijf, bekend van Thuisbezorgd.nl, boekte afgelopen jaar naar eigen zeggen een omzet van 72 miljoen euro in ons land, 40 miljoen euro meer dus dan Just-Eat. Beide bedrijven zetten hoog in op mondiale groei.

Wereldmerk
Ruim anderhalf jaar geleden haalde Just-Eat al 12 miljoen euro op voor internationale expansie. Sinds die tijd werd het portfolio uitgebreid van zes tot tien landen, op drie verschillende continenten. Met de nieuwe investering van durfkapitalisten Greylock Partners en Redpoint Ventures, gesteund door de eerdere investeerder Index Ventures, moet Just-Eat een wereldmerk worden.

Volgens Groenendijk moet het porfolio van Just-Eat dit jaar nog met vijf landen groeien. Brazilië, waar het bedrijf al een kantoor heeft, en Argentinië staan hoog op de prioriteitenlijst. Groenendijk: ‘Binnenkort maken we ook een lijstje met Europese landen bekend waar we gaan starten. Voor de langere termijn kijken we ook naar landen in Noord-Afrika en naar de US. Het is niet voor niets dat Amerikaanse venture capitalists met ons in zee gaan.’

In een persbericht stelt Just-Eat dat het aantal orders dat het vorig jaar verwerkte meer dan verdubbelde ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal restaurants zou met 80 procent zijn toegenomen, tot een kleine vijftienduizend stuks. Daarvan is de helft Brits en een zesde Nederlands.

Consultant voor restaurants
In ons land boekte Just-Eat in 2010 een omzet van ongeveer 32 miljoen euro, aldus Groendendijk. Dat is 12 miljoen meer dan in 2009, maar 3 miljoen minder dan de jaaromzet die de Benelux-directeur afgelopen augustus verwachtte. Net als toen geeft Groenendijk nu aan dat Just-Eat niet alleen extra restaurants wil toevoegen, maar ook meer service wil gaan verlenen aan die maaltijdbezorgers: ‘Just-Eat moet de rol van consultant aannemen richting de restaurants.’

Naast de productie van pizzadozen en menukaarten en de bemiddeling in scooterverzekeringen en autoverhuur ziet Just-Eat ook een rol voor zichzelf weggelegd in de energievoorziening van restaurants. Het bedrijf zou een kwantumkorting bij leveranciers kunnen afdingen, maar de plannen die Groenendijk in augustus deelde met Twinkle zijn nog niet concreet uitgewerkt.

Apps voor iPhone en Samsung-tv's
Ook de langverwachte besteltoepassing voor Samsung-televisies en de iPhone-applicatie van Just-Eat zijn nog altijd niet gelanceerd. Groenendijk: ‘We hebben net een nieuw logo en dat moet nog in de Samsung-toepassing worden veranderd. Binnen nu en een maand moet die app toch wel echt live gaan. De iPhone-app is prioriteit nummer één binnen ons bedrijf. Daar wordt nu de laatste hand aan gelegd. Het had allemaal meer voeten in de aarde dan we eerst verwachtten, met tien landen, maar het eind van de tunnel komt in zicht. Ook onze mobiele site wordt over enkele weken breed uitgerold.’