Twinkle | Digital Commerce

'The winner takes it all', concludeert WUA opnieuw

2017-05-27
369377
  • 1:45

Sites die goed uit de verf komen in gebruikersonderzoeken kunnen op de uiteindelijke voorkeur van onevenredig veel webshopppers rekenen. Dat blijkt uit een benchmark van WUA. ‘Het bijzonder grote verschil in voorkeur tussen de hoogste posities valt op.’

Usability bureau WUA legde de resultaten uit 112 verschillende gebruikersonderzoeken tussen april 2009 en februari 2011 naast elkaar. Daarmee zijn onderstaande conclusies gebaseerd op enkele tienduizenden individuele beoordelingen van bijna vierduizend websites.

Zelfde beeld
WUA constateerde eerder al eens dat de best beoordeelde verzekeraars spekkoper zijn en dat reissites die goed scoren in WUA’s Web Performance Scans afstand nemen: shops die iets gebruiksvriendelijker worden gevonden, trekken onevenredig veel meer kopers. De benchmark van vandaag, waar verschillende branches dus op één hoop zijn gegooid, levert hetzelfde beeld op: The winner takes it all.

Voorkeurspercentage
WUA maakt dit inzichtelijk in onderstaande figuur. Op de horizontale as staat de positie van een aanbieder in een Web Performance Scan. Zo was Independer bijvoorbeeld eens nummer één in een usability-onderzoek naar online-autoverzekeraars. Op de verticale as staat het voorkeurspercentage, het aandeel respondenten dus dat met deze aanbieder in zee wil.



'Eenzame hoogte'
WUA concludeert: ‘Wat opvalt is het bijzonder grote verschil in voorkeur tussen de hoogste posities. De best beoordeelde website weet gemiddeld genomen 34 procent meer potentiële klanten te overtuigen dan de nummer twee in de branche. De beste op het web staat dus wat conversie betreft op eenzame hoogte.’

Streven naar beste website
Uiteindelijk wil bijna de helft van de consumenten kopen bij één van de drie best beoordeelde sites. ‘Organisaties die buiten de top drie vallen, hebben dus helemaal het nakijken’, aldus WUA. Het bureau besluit: ‘De verschillen in voorkeur maken duidelijk dat grote organisaties het zich niet kunnen veroorloven om tevreden te zijn met een tweede of derde plaats in een onderzoek als de Web Performance Scan. Het is van ongekend belang te streven naar de best presterende website, welke alleen gerealiseerd kan worden door goed naar de wensen en afwegingen van de online oriënterende consument te luisteren.'