Sites die goed uit de verf komen in gebruikersonderzoeken kunnen op de uiteindelijke voorkeur van onevenredig veel webshopppers rekenen. Een meerderheid van de consumenten komt uit bij een van de drie best gewaardeerde sites in een markt.
Dat blijkt uit een verzameling onderzoeken van WUA, dat de Top 100 Websites 2012 heeft gepubliceerd. In het rapport over de afgelopen twaalf maanden plaatst het usabilitybureau resultaten over een nog langere periode in perspectief. Het gaat in totaal om 152 onderzoeken, gebaseerd op ruim 35.000 beoordelingen over meer dan 4.100 sites.
Top 3
De best beoordeelde site in een bepaalde categorie weet volgens WUA gemiddeld ruim de helft (58 procent) méér potentiële klanten te overtuigen dan de nummer 2. De conversie van de nummer 3 ligt weer een stuk lager: WUA maakt dit inzichtelijk in onderstaande figuur. Op de horizontale as staat de positie van een aanbieder in een zogenoemde Web Performance Scan. Op de verticale as staat het voorkeurspercentage, het aandeel respondenten dus dat met deze aanbieder in zee wil:
The winner takes it all
De nummer 1 tot en met 3 verdelen samen meer dan de helft van de markt (51,4 procent), waarbij de koploper domineert. Die mag op 24 procent van de omzet rekenen, de nummer twee op 15 procent en de nummer 3 op 12 procent. ‘The winner takes it all’, concludeert WUA dan ook eens te meer.
De dominantie van de top 3, en daarbinnen van de nummer 1, is de afgelopen tijd nog groter geworden. ‘Organisaties die buiten de top drie vallen, hebben dus helemaal het nakijken’, constateert WUA in zijn rapport.
NB: In het komende nummer van Twinkle vindt u een aantal best practices die WUA destilleerde uit zijn consumentenonderzoeken.
De allom bekende 80-20 regel (Dat 80% van de omzet door 20% van de spelers wordt gegenereerd) geldt ook hier. Dat geeft al aan dat online retailing geen "bijzaak" kan zijn voor een retailer, maar dat je dit alleen professioneel en met volle overgave en passie kunt / dient aan (te) pakken.
M.i. komt er daaromtrent ook een shake-out van webwinkels net zoals dit gebeurt in de fysieke retail. Een (web-)winkel "erbij doen" gaat vandaag de dag echt niet meer. Daarmee zullen een groot aantal webwinkels van "huismoeders en mannen", "pappa- en mamma" verdwijnen en zullen de online middelgrote en grote spelers, alsmede de online niche-spelers kunnen blijven bestaan. Groot zijn en uitblinken in alles (open voor verkopen door en van derden) of juist gespecialiseerd zijn in een niche.