Twinkle | Digital Commerce

Media Markt beloont klantbeoordelingen op nieuw platform

2017-11-08
233192
  • 1:35

Media Markt heeft het review-platform ‘Geef UW mening’ gelanceerd. ‘Voordat er een elektronicaproduct wordt gekocht, oriënteert men zich tegenwoordig eerst online. Vanaf nu kan dat ook bij Media Markt’, aldus de elektronicaketen in een persbericht.

Media Markt claimt de eerste retailer te zijn 'met een online-platform waar gebruikers zelf hun mening kunnen geven, in de vorm van objectieve ervaringen van consumenten die het product ook echt in huis hebben. Er komen dus geen commerciële reviews van fabrikanten op te staan.’ MarketingFacts tekent vanochtend aan dat legio webwinkeliers de Duitse keten voorgingen met een platform voor klantbeoordelingen.

Kassabonnummer of ordernummer
Gezegd moet worden dat Media Markt wel probeert zijn platform voor te behouden aan ‘consumenten die het product ook echt in huis hebben’, zoals de belofte luidt. Alleen met een kassabonnummer (bij offline-aankopen) of ordernummer (bij online-aankopen) kunnen ze toegang krijgen tot Geef UW mening, dat werd opgetuigd met Q&A Research & Consultancy.



Aankoopbedrag terug
Behalve een algemene beoordeling wordt reviewers gevraagd cijferbeoordelingen te geven voor specifieke aspecten. Als tegenprestatie geeft Media Markt maandelijks het aankoopbedrag van één product terug aan een van de reviewers. Hoe meer beoordelingen de klant achterlaat, hoe groter de kans is dat hij deze prijs in de wacht sleept.

MediaAwards
Media Markt gebruikt de klanbeoordelingen ook om de winnaars van de jaarlijkse MediaAwards te bepalen. De genomineerden voor deze publieksprijzen (producten en merken) worden eind juli bekend gemaakt.

Proeftuin
Media Markt houdt sinds een jaar een Nederlandse webwinkel met een breed assortiment in de lucht. Ons land moest dienen als ‘proeftuin voor e-commerce’, maar tot veel online-verkoopactiviteit in andere Europese landen kwam het nog niet. Vier weken geleden maakte Media Markt, dat maar moeilijk een uitweg vindt in het verscheurende kanaalconflict, de overname bekend van de succesvolle online-retailer Redcoon. Die pure internetformule zal naast Media Markt blijven bestaan.