Twinkle | Digital Commerce

ANWB dreigt AMWB Autoverkoopservice met boete

2017-05-27
180101
  • 1:46

De ANWB wil dat Dealerdirect stopt met de site Amwbautoverkoopservice.nl. Dealerdirect, dat bezig lijkt met een ver doorgevoerde publiciteitsstunt, wordt gesommeerd de domeinnaam binnen twee weken over te dragen.

In de brief van gisteren (hier in pdf) wijst ANWB’s advocaat Radboud Ribbert op merk- en handelsnaamrechten waarop Dealerdirect inbreuk zou maken. Het bedrijf zou bewust verwarring zaaien met het gebruik van de termen AMWB en AMWB Auto Verkoop Service, die ‘zowel in auditief als in visueel opzicht’ overeenkomen met merken van de bond.

Bemiddeling in particuliere autoverkoop
ANWB registreerde de domeinnaam Anwbautoverkoopservice.nl eind 2010, toen het startte met de bemiddeling in particuliere autoverkoop door leden. Dealerdirect registreerde Amwbautoverkoopservice.nl pas vier weken geleden. Volgens het bedrijf, dat in 2006 begon met de site Ikwilvanmijnautoaf.nl, staat de afkorting ANWB voor ‘Altijd Maar Weer ’n Bod’.

Hotelkamerveiling.nl
Bas Oude Luttikhuis, directeur van Dealerdirect.nl, stelt dat de ANWB ‘geen monopolie kan hebben op alle afkortingen die met een A beginnen en uit 4 letters bestaan'. Hij wijst verder op de onlangs door Hotelkamerveiling.nl verloren zaak tegen Hotelveiling.nl, dat later van start ging.

Boetes van 10.000 euro
De ANWB eist van Dealerdirect dat het direct stopt met de activiteiten op Amwbautoverkoopservice.nl en dat het bedrijf die domeinnaam uiterlijk 13 mei overdraagt aan de bond. Ook mag Dealerdirect in de toekomst geen tekens meer gebruiken die inbreuk maken op enig merk- of handelsnaamrecht van de ANWB, op straffe van direct opeisbare boetes van 10.000 euro per overtreding.

Publiciteit
Dealerdirect moet voor morgenochtend tien uur een schriftelijke reactie geven op de brief van de advocaat. Directeur Oude Luttikhuis laat weten dat hij nog overlegt met juristen over de te volgen koers: ‘Ik geef me niet zomaar gewonnen. Het kan interessant zijn om de rechter hier een uitspraak over te laten doen. Een andere optie is dat we de ANWB aanbieden de domeinnaam van ons kopen. Een en ander is natuurlijk ook publicitair interessant.’

‘Klakkeloos gekopieerd’
Volgens Oude Luttikhuis is de kwestie meer dan een publiciteitsstunt. Dealerdirect slaat ook van zich af: ‘We voelen ons aangevallen door de ANWB, die ons concept klakkeloos heeft gekopieerd. Daar willen we ook uiting aan geven.’